Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
06
12
Niels Achtereekte
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Niels Achtereekte
Dossier: NEVI
Soort:

NEVI Inkoopdag: meer op niveau praten met business

Inkoop heeft in tien jaar veel bereikt, maar het spel dat ‘we’ spelen, raakt achterhaald. Tijdens de NEVI Inkoopdag op 19 juni jongstleden wordt duidelijk dat verstand van de business steeds belangrijker is om inkoop op de juiste wijze te veranderen.

Strategist Gerco Rietveld is - zoals bekend - een voorstander van verandering in de inkoopbranche. Hij doet dan ook graag uit de doeken hoe die verandering er uit kan zien. Bijvoorbeeld middels prestatie-inkoop. Zo dient concurrentie meer op basis kwaliteit plaats te vinden, waarbij het volgens Rietveld aan te raden is vraagstukken aan de markt voor te leggen. Te veel geheimzinnigheid is niet goed. “Je hebt een budget en een vraagstuk. Ga niet altijd voor de zelfbedachte oplossing.” Daarbij is het wel zaak goed met de business in gesprek te gaan over wat prestatie-inkoop nu is. “Ik merk dat de meeste partijen inderdaad niet weten hoe het zit. Maar je hebt eigenlijk de vakpersoon erachter nodig waar je nieuwe business mee kunt creëren.”

Mixen
Frank de Reij, cpo van het jaar en werkzaam voor Air France-KLM, besloot bij zijn start als procurement chef de brug naar de business te slaan door businessmensen mee te nemen in zijn team. “Voor het opzetten van de inkooporganisatie heb ik vijf mensen uit de business meegenomen. Die kunnen het gesprek voeren met businessmensen.” Hij is met name te spreken over de veranderingen die ontstaan als mensen met verschillende professionele achtergronden mixen met elkaar.

Op niveau praten
De mix in teams waar De Reij over spreekt is interessant, maar niet alleen teams kunnen mixen. Ook als inkoper an sich kun je het gat tussen business en inkoop verkleinen. Bijvoorbeeld door minder achter het bureau te zitten en mensen in en buiten het bedrijf op te zoeken. Het leverde Carlijn Totté, sourcing manager bij Vanderlande Industries, de afgelopen jaren succes op. Haar ‘geheim’? “Je moet echt op niveau praten met de business.” Volgens Totté de manier om de juiste inspraak te krijgen in projectteams.

Andere afslag

Wat volgens De Reij en Totté belangrijk is voor een goede ontwikkeling van het inkoopvak, is dat werknemers niet te lang op één plek blijven zitten. Zo heeft De Reij een helder en uitgewerkt mobiliteitsplan voor zijn mensen ontwikkeld. “Van de vijf mensen die ik uit de business heb meegenomen, zijn er vier alweer teruggegaan naar de business”, geeft hij als voorbeeld. Zelf zegt hij ook niet meer zo lang op zijn huidige plek te blijven zitten. En ook Totté heeft al een volgende stap in gedachten: een kijkje buiten haar huidige werkgever kan volgens haar geen kwaad. Dat hoeft niet permanent te zijn. Zoals Rietveld ook al aangeeft, blijft het belangrijk om eens een andere afslag te nemen. Een appel aan de zaal.

Niels Achtereekte
Door Niels Achtereekte
Niels Achtereekte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.