Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
06
11
Niels Achtereekte
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Niels Achtereekte
Dossier: Onderzoek
Soort:

NEVI-Inkoopdag: openheid essentieel voor innovatie

De inkoopwereld staat voor twee uitdagingen: ‘learning en teaming’. Dan pas is innovatie mogelijk. Met onder andere deze stelling maakte dagvoorzitter Remco van Hoek dinsdag 21 juni een begin aan de NEVI-Inkoopdag. “Wij kijken heel gestructureerd naar spend-historie en zijn kostengericht. Innovators kijken juist naar de toekomst en zijn ongestructureerd.”

Op initiatief van NEVI staat een grote groep inkopers stil bij waardecreatie door innovatie. En dat hoeft niet moeilijk te zijn, blijkt gedurende de dag. Ook hoeft het niet specifiek met inkoopkennis te maken te hebben. Zo is inkoopkennis hoger in de organisatie steeds minder belangrijk, daar is de menskant belangrijker en feeling met de business vereist. “Gaan er weleens mensen van inkoop naar de business en andersom?”, vraagt Van Hoek, Global Procurement Director bij PricewaterhouseCoopers, zich hardop af.

Valkuil
Voor innovatie is volgens spreker Jack van der Veen (Universiteit van Amsterdam) ook niets nieuws nodig. Hij spreekt over het samenvoegen van bestaande ideeën. “Kijk dicht bij huis, in andere industrieën.” Als je een bestaand proces iets sneller, beter en goedkoper kunt, dan is dat al innovatie. Maar vooral het goedkoper willen doen, blijft een valkuil, zo wordt gedurende de dag menigmaal benadrukt. Om te innoveren is het volgens Van der Veen zaak om de gehele keten te bekijken en in een vroeg stadium samen te werken met bijvoorbeeld leveranciers. En daar is met name openheid voor nodig.

Dilemma’s
Uit verschillende workshops blijkt dat innovatie praktisch gezien zeker mogelijk is. Zo innoveert Philips in de medische wereld door eindgebruikers te betrekken bij nieuwe producten. Het bedrijf vraagt naar dilemma’s en hoe de eindgebruiker de situatie graag zou zien. Aan Philips is het daarna de taak een oplossing te bedenken. Om tot zo’n oplossing te komen, besteedt het concern zaken ook competitief aan bij leveranciers. Deze openheid en de wil van leveranciers om de business te ‘winnen’ te zijn blijken de redenen te zijn waardoor de kwaliteit van producten en diensten omhoog gaat.

Niels Achtereekte
Door Niels Achtereekte
Niels Achtereekte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.