Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
07
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: NEVI
Soort:

NEVI Inkoopdag: We moeten anders denken

‘We moeten effectievere leveranciersrelaties ontwikkelen.’ Dat was de algehele strekking van de lezing van prof. dr. Arjan van Weele tijdens de NEVI Inkoopdag 2009. Het is weliswaar crisistijd, maar inkopers hebben zelf in de hand wat dit voor hen in de dagelijkse praktijk betekent.

Arjan van Weele trapte af op 23 juni in het Regardz Meetingcenter Hart van Holland in Nijkerk, waar enkele honderden inkopers op af kwamen. ‘Wij zijn de aanjagers en de remmers van de economie’, gaf de hoogleraar Inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven zijn gehoor mee. Inkoopmanagement kan zich volgens de inkoopnestor ontwikkelen tot een van de belangrijkste ‘drivers’ van concurrentievermogen, ‘mits inkoopprofessionals effectieve leveranciersrelaties weten te ontwikkelen…’
Inkoopprofessionals dienen cost-risk-value in parallel te managen, aldus Van Weele. ‘We moeten van het kosten/verdienen-denken naar het leveren/opbrengen-denken. Dus: wat levert het op? En niet: wat verdient het?’ Daarbij dienen ondernemers volgens hem gedifferentieerde leveranciersstrategieën te ontwikkelen en een effectieve samenwerking aan te gaan met die leveranciers die het verschil maken. ‘Hier is voor de inkoopprofessie nog een lange weg te gaan.’

Dominante bron

Tijdens het pleidooi van Van Weele werd nog maar eens duidelijk dat we ons in zwaar weer bevinden. ‘Elke crisis heeft in het verleden geleid tot verdergaande specialisatie van onze industrieën en bedrijven. Die bedrijven zijn voor wat betreft hun concurrentiekracht steeds afhankelijker geworden van hun internationale leveranciers.’ Volgens Van Weele vraagt het ontwikkelen van effectievere leveranciersrelaties om het opstellen van programma’s gericht op het ontwikkelen van doelgerichte verbeteringen.
Van Weele gaf de inkopers iets mee om over te denken: sinds 1900 is een doorgaand proces van specialisatie gaande, dat landen en ondernemingen dwingt zich te focussen op kernactiviteiten. Dit proces wordt voornamelijk door inkopers gedreven. ‘Hierdoor worden ondernemingen steeds inkoopgevoeliger,  met als gevolg dat leveranciers een dominante bron van concurrentievermogen worden.’ En dat laatste heeft volgens de hoogleraar weer aanmerkelijke gevolgen voor de samenstelling van de inkoopagenda van bedrijven.

Stromen

Na de overdenkingen van Van Weele, werd het programma opgesplitst in vier stromen met elk een eigen focus: persoonlijke ontwikkeling, interne focus (als inkoper kun je met meerdere brillen naar de eigen organisatie kijken), externe focus leveranciers (zijn sommige leveranciers meer gelijk dan andere?) en maatschappelijke ontwikkelingen. Iedere stroom stond onder leiding van een eigen voorzitter en bood diverse presentaties en cases uit de praktijk. Er was ruimte voor actieve deelname en discussie met vakgenoten. Daarmee kreeg het congres een iets andere invulling dan voorgaande jaren.

Belangstelling
De eerste stroom, met als hoofdonderwerp persoonlijke ontwikkeling, trok veel belangstellenden. Dat de ‘klassieke’ inkoper niet meer past, maakte deze werkstroom nogmaals duidelijk. De rollen zijn veranderd. Innovatie door inkoop vraagt nieuwe competenties en een vernieuwende attitude, zoals Van Weele eerder op de dag ook al aangaf.
Over de stroom ‘maatschappelijke ontwikkelingen’ waren niet alle deelnemers enthousiast. Het onderwerp categoriemanagement zou te veel tijd in beslag nemen. De onderwerpen kredietcrisis en duurzaamheid konden natuurlijk niet uitblijven, maar mogelijke andere gespreksonderwerpen sneeuwden hierdoor wel onder.

Ruud Koornstra

In tegenstelling tot andere jaren kende de NEVI inkoopdag een afsluitende plenaire lezing. Daarvoor betrad ondernemer Ruud Koornstra de bühne. De markante multimiljonair, die Jan-Peter Balkenende, Bill Clinton en sinds kort de Dalaï Lama tot zijn ‘kennissen’ mag rekenen, verkondigde vol passie en humor zijn visie op duurzaam ondernemen. Volgens hem is duurzaamheid een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling, die niet zo een, twee, drie tot stilstand komt. Het is Koornstra’s streven om een bijdrage te leveren aan een  betere wereld – zonder dat hij daar zelf slechter van wordt uiteraard. Duurzaam ondernemen is volgens hem daarbij een belangrijke stap. ‘Iedereen denkt bij duurzaam aan minder, maar dat hoeft helemaal niet. Ik wil ook meer, net als iedereen, en dat kan met minder. Daar hoef je niets van te merken.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.