Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
10
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Lisa Lowijs
Dossier: NEVI
Soort:

NEVI lanceert nieuwe gedragscode

‘Handreiking verantwoord inkopen’, zo heet de nieuwe NEVI-gedragscode die inkoopprofessionals helpt om te gaan met ethische dilemma’s in het inkoopproces. Niet  regels, maar principes staan centraal. Deze zijn ruimer inzetbaar en geven aan hoe de procedure ideaal gezien verloopt.

Er is in de afgelopen tijd veel veranderd op het gebied van inkoop en supply management. Er is meer aandacht gekomen voor inkoop in het bedrijfsleven, de overheid en de samenleving. Het behalen van organisatiedoelen door middel van inkoop wordt steeds groter. “Daarom vroeg NEVI ons twee jaar geleden de gedragscode te vernieuwen”, vertelt Gert van Beek, voorzitter van NEVI Continuing Personal Development (CPD) tijdens de lancering van de code op Hogeschool Windesheim.

Vier kernwaarden

De nieuwe code bestaat uit vier kernwaarden: zakelijk fatsoen, deskundigheid en objectiviteit, vrije mededinging en duurzaamheid. Hieronder vallen vier kernthema’s die er samen voor zorgen dat inkopers ethisch handelen. Compliancy, scheiding tussen zakelijke en persoonlijke belangen, gedrag naar concurrenten en maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn de belangrijkste principes. Het komt er in de gedragscode op neer dat een inkoopprofessional eerlijk, integer en betrouwbaar is en een goede balans vindt tussen winstgevendheid, mens en milieu.

Beroepscode 1998
De vorige gedragscode, de Beroepscode voor de Inkoper, werd in 1998 geïntroduceerd. Uitgangspunten waren toen: loyaal zijn ten opzichte van de onderneming, rechtvaardig behandelen van de leverancier, ondersteunen van eerlijke concurrentie en de reputatie van de professie hoog houden. “De oude code was bestraffend”, zegt Erik de Bruine, algemeen directeur van de NEVI. “Er werd erg gehamerd op wat wel en wat niet mocht. In de nieuwe code kan de inkoper nadenken over de kernwaarden die binnen de eigen organisatie spelen.”

Vertrouwen
In de nieuwe gedragscode staan eerlijkheid en vertrouwen centraal. Edgar Karssing, professor in Business Ethics op de Nyenrode Business University, legt uit: “Je wil immers geen zaken doen met iemand die je niet vertrouwt.” Het belang van ethiek is dan ook groot, alles draait om vertrouwen. “Heel zakelijk gezegd, het verlaagt de transactiekosten. Maar vertrouwen zorgt ook voor een fijne relatie. Bij ethiek gaat het niet alleen maar om regels. Het hangt af van de situatie en je moet goed weten hoe die in elkaar steekt.” Karssing komt met een actueel voorbeeld. “Ik las in de krant een artikeltje over de nieuwe tv-serie ‘Moeder, ik wil bij de revue’ die 1,6 miljoen kijkers trok. Wat het geheim is van Omroep Max? Praat met je achterban. Gun elkaar het gesprek. Dat is ook in de inkoopwereld heel belangrijk.”

NEVI Commissie Ethiek
De gedragscode biedt in de meeste gevallen een richtlijn over hoe je als inkoper in bepaalde omstandigheden dient te handelen. Als een inkoper er zelf bij een urgent dilemma na hulp binnen de organisatie niet uitkomt, kan deze Commissie Ethiek om advies vragen. De uitspraken van de commissie zijn echter niet-bindend. Door gebruik te maken van ‘moresprudentie’ (ethische jurisprudentie) zal de commissie de code steeds aanpassen aan de actualiteit en aan feedback van inkopers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.