Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
12
02
04
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Global
Soort:

?Nieuw contract essentieel voor aanbesteding?

AVBB-voorzitter Brinkman zei gisteren bij de opening van de Infrarelatiedagen in Hardenberg dat de nieuwe inkoopstrategie van Rijkswaterstaat voor het hoofdwegennet een uitdaging is voor de bouwsector en grote consequenties heeft.

Rijkswaterstaat hanteert voor nieuwe projecten als uitgangspunt het innovatief aanbesteden. Dat gebeurt door middel van ?design and build? of ?design. build and maintenance? contracten. Voor vast onderhoud wil Rijkswaterstaat meerjarige contracten van drie tot vijf jaar in de markt zetten met integrale bestekken op basis van functionele eisen. Voor variabel onderhoud zullen ?engineering-construct? contracten de standaard worden. Aanvullend op deze inkoopstrategie worden de komende jaren enkele zogeheten DBFM-projecten weggezet waarbij ook financiering onderdeel van de overeenkomst is. ?Het is mijn overtuiging dat innovatief aanbesteden de creativiteit bij bouwbedrijven prikkelt?. aldus Brinkman.
Tegelijkertijd liet hij blijken ook verwachtingen te hebben ten aanzien van de opdrachtgever. ?Ik pleit voor een substantieel volume en voor duidelijkheid over condities en standaardisatie van de DBFM-contracten. Vooralsnog wordt de private sector onvoldoende vrijheid geboden om het project te optimaliseren. Het gezamenlijk vaststellen van het voorwaardenkader. inclusief ontwerpvrijheden en zeggenschapsverhoudingen na aanbesteding zijn daarom cruciaal.?
Met de nieuwe inkoopstrategie komt Rijkswaterstaat tegemoet aan al jaren levende wensen van de bouw. Volgens deskundigen en ook blijkens buitenlandse voorbeelden zijn nieuwe contractvormen essentieel voor professionalisering van de aanbestedingen; zij werken ook nog eens kostenverlagend. Zo becijfert de Engelse snelwegenautoriteit het voordeel op 15 procent. In Nederland blijkt de A59 dankzij de nieuwe contractvormen 14 procent goedkoper te zijn uitgevoerd. De ombouw van de N31 in Friesland kan naar verwachting zelfs 30 procent goedkoper uitvallen.

bron : www.cobouw.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.