Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
04
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Global
Soort:

Nieuw meldpunt voor afhandeling aanbestedingsklachten

Er is een nieuwe plek waar bedrijven met klachten over aanbestedingen terecht kunnen: Klachtenmeldpunt Aanbesteden. 

Wanneer bedrijven die meedoen aan aanbestedingen problemen tegenkomen en een klacht willen indienen, blijkt dit in de praktijk vaak bijzonder lastig te zijn. “Overheden die hun klachtenafhandeling zelf moeten regelen, hebben in hun organisatie geen onafhankelijk iemand om dat te doen”, zo zegt Geert Geertsema, eigenaar van inkoopadviesbureau Conducto en initiatiefnemer van het klachtenmeldpunt. Om overheden te helpen dit gemis op te vangen is het Klachtenmeldpunt Aanbesteden opgericht.

Concrete klachten
Als aanbestedingsdiensten zich aanmelden bij het Klachtenmeldpunt Aanbesteden, kunnen ze dit in hun aanbestedingsdocumenten zetten. Ondernemers kunnen dan zien waar ze met mogelijke klachten terecht kunnen. 

Wanneer een klacht binnenkomt over een concrete aanbesteding, dan laat het meldpunt dit direct weten aan de aanbestedende dienst. Vervolgens buigen deskundigen van het meldpunt zich over de klacht om te kijken of deze gegrond is. Binnen vijf werkdagen voorziet het klachtenmeldpunt de aanbestedende dienst van schriftelijk advies. Deze bepaalt vervolgens zelf op welke manier ze reageert naar degene die de klacht heeft ingediend.

Geertsema laat overigens weten dat de eerste lidmaatschappen al binnen zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.