Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
04
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Nieuwe trend: de crisisbijdrage

Je leveranciers een brief sturen met daarin een drastische eis tot prijsverlaging, kan dat? Akzo Nobel vindt van wel. Navraag leert dat niet iedereen het daar mee eens is.


Chemie- en verfconcern Akzo Nobel baarde eind maart opzien door bij leveranciers een drastische prijsverlaging te eisen. Liefst tien procent moet er van de prijzen af, zo liet Akzo leveranciers per brief weten, en daarnaast kon wat Akzo betreft de betalingstermijn ook wel iets soepeler. Het bedrijf wil rekeningen nu maandelijks in één keer voldoen. Volgens een woordvoerder van het Amsterdamse bedrijf is er niets vreemds aan deze gang van zaken. 'We zouden wel bijzonder slechte ondernemers zijn als we niet zouden proberen er voor onze aandeelhouders en voor de klanten bij Karwei of Praxis de beste prijs uit te slepen', zo tekende het Financieele Dagblad op.

Brandbrieven
Akzo is niet het enige bedrijf dat dit soort brandbrieven verstuurt. Ook Dow Chemical vroeg leveranciers kortgeleden om een 'crisisbijdrage'. Dow riep zijn leveranciers bij elkaar in Terneuzen om uit te leggen dat het ook in hun belang is dat Dow de crisis goed doorstaat. De grootte van die bijdrage is nog niet bekend en onderwerp van onderhandelingen die nog lopen.

Navraag bij verschillende inkoopkenners leert dat brievencampagnes de laatste maanden een grote vlucht hebben genomen. 'Vanaf december krijgen wij deze brieven ook', zegt Karl Muusse van Yacht Logistics & Procurement. 'Daaronder zitten verschillende multinationals en ook overheidsbedrijven.' Met name dat laatste bevreemdt hem. 'Bedrijven hebben moeite met profit, of moeten zelfs hun hoofd boven water houden. Dat de overheid het ook doet, is vreemd. De overheid zou juist een motor moeten zijn, maar overheidsorganisaties trachten kennelijk op deze manier hun budgetten rond te krijgen.'

Risico
Gerard Oortwijn, directeur van inkoopadviesbureau Purchasing Services International BV vindt het voorval-Akzo 'in dit soort tijden niks bijzonders'. 'Het is niet zo vreemd om leveranciers in zowel goede tijden als slechte tijden mee te laten doen met de opdrachtgevers', laat hij desgevraagd weten. 'Vaste leveranciers groeien met het bedrijf mee en profiteren ook van goede tijden. Laat het andersom ook zo zijn.' Richard Schuth, senior consultant bij het Nieuwleusense Ambiecon Consultants, zegt zich te kunnen voorstellen dat men nu probeert contracten open te breken om besparingspotentiëlen te gaan benutten, maar zet daarbij wel een kritische kanttekening. 'Lopez (José Ignacio Lopez, voormalig CPO van GM en Volkswagen, red.) heeft er in het verleden aardig mee weten te scoren, maar zich ook op onderdelen aardig in de vingers gesneden. Het risico kan zijn dat er leveranciers gaan omvallen waardoor de eigen core business in gevaar komt.'

Nee, post heeft Schuth naar eigen zeggen nog niet gehad van bedrijven die de 'Methode-Akzo' hanteren. 'Dit soort crisisbijdrage is mij nog niet gevraagd.' Hij vraagt zich ook hardop af of dit op dit moment ook wel de juiste benadering is. De consultant vindt het meer zinvol om met leveranciers aan tafel te gaan zitten in te kijken waar eventuele besparingen te realiseren zijn. 'Men kan op dit moment beter een win-win situatie creëren dan risicovol leveranciers onder druk te zetten.' Het oprekken van betalingstermijnen is 'niet nieuw'. 'Dat werd al toegepast door de grotere bedrijven voor de crisis en in mijn ogen ook een “normale” inkoophandeling om tot besparing te komen. Wie daar nog niet mee bezig is, of bezig is geweest heeft lopen slapen de afgelopen jaren.'

Onbegrip
Dat bedrijven met en bij leveranciers op zoek gaan naar besparingen, vinden de bevraagden logisch, maar de methode die Akzo hanteert wekt onbegrip. Rob Caljouw van Caljouw Procurement Services BV reageert ferm: 'Een brief aan alle leveranciers met de eis van 10 procent prijsverlaging en oprekking van de betalingstermijn is respectloos, devalueert de rol van de professionele inkoopfunctie, duidt op misbruik van macht en is een grove onderschatting van de rol en toegevoegde waarde van leveranciers voor de eigen productie en producten.'

Caljouw is van mening dat een meer genuanceerde aanpak, onder meer gebaseerd op Kraljic, respect afdwingt bij iedereen. 'Gefundeerd op feiten, cijfers, heldere communicatie, juiste concurrentiestelling en scherpe contractering. Ik ben ervan overtuigd, dat de Total Cost-besparingen dan veel hoger en van structurele aard zullen zijn.' Ook zijn collega Schuth noemt de huidige markt als een uitdaging: 'Als men professioneel met inkoop bezig is, dan kan het niet anders zijn dan dat het veel moet voorkomen om bij huidige leveranciers de prijzen uit te onderhandelen. Het is op dit moment een heerlijke tijd om inkoper te zijn, maar dan wel een professionele en bedrijfskritische.'

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.