Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium partners

Gold partners

Silver partners

21
08
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Top 3 onmisbare digitale ontwikkelingen

Top 3 onmisbare digitale ontwikkelingen

Op dit moment staan de (online) kranten vol met het idee van digitalisering, kunstmatige intelligentie en robots. Wat betekent dit nu echt voor de praktijk? Hoe gaat dit zich ontwikkelen? Hoe zal het leven van de inkoper hierdoor veranderen? 

Eberhard Aust, CEO van Synertrade, heeft een vurige passie voor software en vertelt InkopersCafe.nl enthousiast over de ontwikkelingen in de markt. Gebruik van software dat verschillende kanalen aan elkaar knoopt en big data omzet naar bruikbare informatie is volgens hem onmisbaar voor inkopers. Drie belangrijke ontwikkelingen:

  1. Software doet operationeel/repeterend werk
    “Bij een multinational zijn er over het algemeen verschillende leveranciersdatabases en verscheidene inkopers die hierin werken. Een leverancier is in dit soort systemen meestal meerdere keren te vinden, met net een andere naam. In plaats van het ontdubbelen van deze leveranciers in Excel, en hier vele uren aan te besteden, kan hier intelligente software voor ingezet worden. Deze software combineert alle databases en haalt hier automatisch de dubbele leveranciers uit. Een simpel voorbeeld van hoe intelligent software al kan zijn”, aldus Aust.
  2. Consumentapplicaties ook in de zakelijke wereld
    “In de consumentensfeer hebben we vele handige applicaties, die intuïtief zijn en zorgen voor efficiëntie. Neem bijvoorbeeld spraakherkenning, zoals Siri (Apple) of Alexa (Amazon). Sinds kort is spraakherkenning ook mogelijk in de zakelijke werksfeer. Er is software die het mogelijk maakt om tegen je computer te zeggen: ‘Ik heb een laptop nodig’. De computer zoekt vervolgens op Amazon Business de beste leveranciers.” 

    Aust geeft aan ook inspiratie uit social media te halen. “We hebben de gezichtsherkenning-technologie van Facebook ingezet voor het bestelproces. Je kunt nu een foto maken van een product, waarna de computer de beste leveranciers erbij zoekt.”

  3. Big Data als zakelijke waarzegger
    “De klant-leverancier relatie was vroeger simpeler”, stelt Aust. “Voorheen lag de focus voornamelijk op het vinden van de goedkoopste leverancier met het beste product. De risico’s van de relatie bleven meestal intern. Tegenwoordig is de juiste leverancier niet alleen maar degene die een goede prijs vraagt voor een goed product, maar ook de partij die een risico-vrije relatie biedt. Inkoop moet hierop anticiperen. Of een leverancier risico-vrij is en blijft, kan met de juiste tools namelijk al voorspeld worden.” 

    In een informatiesysteem kunnen zowel interne gegevens als externe gegevens worden gecombineerd en omgezet naar bruikbare leveranciersinformatie. “Uit de twitterfeeds, leveranciersevaluaties, alerts, Ecovadis en marktdata kunnen aanbevelingen komen om op een bepaald moment te onderhandelen, een bepaalde clausule toe te voegen aan het contract of waarschuwt je voor mogelijke financiële problemen van een leverancier.”

    Aust vertelt dat het combineren van data ook bepaalde prijsstijgingen in de markt kan voorspellen. “Een softwaresysteem stuurt een alert wanneer bepaalde grondstoffen zeer goedkoop zijn. Ook krijg je een waarschuwing wanneer er bij bepaalde grondstoffen kwaliteitsproblemen voorkomen. Op deze manier kun je een onderbouwde keuze maken om bijvoorbeeld al eerder contractheronderhandelingen aan te gaan.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.