Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium partners

logoadjust

FIRA_briefpapier_9.indd

LogoAevesBenefit

iv

SAP_Ariba_logo_sml

Gold partners

rijksoverheid

synertrade-logo2

nic-logo

Silver partners

jcb

Logo-Ilexys-Nederlands-Transparant

20
06
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: E-procurement
Soort: ,

Big Data biedt veel toepassingen voor inkopers

Big Data biedt veel toepassingen voor inkopers

Er vindt een revolutie plaats in het omgaan met en interpreteren van informatie. Door digitalisering komt er steeds meer data beschikbaar. Hard- en software is in staat om grote hoeveelheden data op te slaan en te verwerken. Deze data leidt tot nieuwe inzichten en een nieuwe manier van redeneren. Dit heet Big Data. Met Big Data kunnen inkopers onder andere een completer inzicht krijgen van hun processen en het leveranciersbestand.

InkopersCafe.nl zal de komende tijd een reeks artikelen plaatsen over Big Data. Tijdens het vooronderzoek zijn er al een aantal interessante inzichten naar voren gekomen, die we graag delen. Op basis van eerdere artikelen op InkopersCafe.nl en informatie van PIANOo zijn de volgende toepassingen van Big Data voor inkopers gesignaleerd:

Prijsontwikkelingen
Prijsontwikkelingen zijn beter te monitoren met Big Data. Een bedrijf dat hier een tool voor heeft ontwikkeld is WhatsThePrice (WTP). Door verschillende soorten data te combineren in één tool kun je een beeld krijgen van de kostprijs van een product. Dit kan fungeren als de start van een discussie met de leverancier over de prijs en integrale besparingsmogelijkheden.

Een ander bedrijf dat inspeelt op Big data, is het bedrijf Farecast. Farecast analyseerde miljoenen vliegtuigtickets, op basis waarvan het bedrijf in staat was te voorspellen of de prijs van een ticket zou stijgen of dalen. Vervolgens gaf het een advies aan de reiziger wanneer de tickets gekocht zouden moeten worden. Waarom de prijs steeg of daalde was moeilijk te achterhalen, en ook niet zo relevant. De informatie over de prijsontwikkeling bood voldoende nieuwe informatie.

Voorraaddata
Wanneer spenddata wordt gecombineerd met de actuele voorraden op een locatie kan inkoop beter worden afgestemd op de consumptie. Lokale sensoren kunnen dit inzicht bieden. Hiernaast kunnen de inkoopprestaties van organisaties makkelijk worden vergeleken. Hierdoor kunnen kosten worden verminderd en kan de effectiviteit van de supply chain worden vergroot door bestelling-, productie- en leveringsschema’s af te stemmen op de vraag van de consument.

Leveranciersdata
Spenddata verrijkt met facturatiegegevens, KvK-gegevens, financiële gegevens en duurzaamheidsgegevens van alle leveranciers geven beter inzicht in het totale leveranciersbestand. Je weet zo welke leveranciers onderdeel uitmaken van één holding, hoeveel er wordt uitgegeven per inkoopcategorie, hoeveel van de inkoopspend wordt ingevuld door het MKB, hoeveel er wordt uitgegeven aan innovaties enzovoorts. Ook kun je gerichter inspelen op leveranciersrisico’s.

Historische data
Met Big Data kan de spenddata ook verder worden verrijkt met historische data, zoals gegevens uit aanbiedingen van leveranciers, apparaatskosten, prestatiegegevens van leveranciers, informatie uit het nieuws en sociale media. Op basis van deze gegevens kunt u patronen ontdekken in de prestaties van leveranciers, betere kostenramingen maken en makkelijke offertes beoordelen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.