Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
10
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Design for eXcellence: Philips koopt nèt even anders in

Design for eXcellence: Philips koopt nèt even anders in

In 2013 legt Fredrick Spalcke, CPO van Philips, een ambitieuze doelstelling op tafel: binnen drie jaar minimaal één miljard euro extra besparen op de spend. In plaats van het scherp onderhandelen met de leveranciers, koos de CPO voor een hele andere aanpak. Deze aanpak werd bekend als ‘Design for eXcellence’, oftewel DFX.

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is de doelstelling dubbel en dwars gehaald. Hoe heeft Philips dit voor elkaar gespeeld? Angelique van der Burg stond als Head of Procurement Engineering for Personal Health aan de wieg van de procurement-transformatie bij Philips. In april 2017 switchte ze naar Mergers & Acquisitions bij de multinational, maar nu blikt ze nog even terug op het DFX-programma.

DFX-programma
Binnen het DFX-programma worden alle bestaande producten tegen het licht gehouden. “We onderzoeken hoe het product beter, slimmer, kwalitatiever en goedkoper geproduceerd kan worden. Het crossfunctionele team dat hiermee aan de slag gaat bestaat uit inkoop, supply chain, R&D, kwaliteit, marketing en finance. Het team maakt hierbij gebruik van een virtuele gereedschapskist met zo’n 47 instrumenten. Er worden per keer 6 of 7 tools gekozen, waarbij alles van het product ter discussie gesteld kan worden. Van de total cost of ownership, design tot het sourcingmodel.”

Gereedschapskist
Een belangrijke tool in de gereedschapskist is volgens Van der Burg de ‘Feature Value Analysis’. “Binnen deze analyse bekijken we welke features het product heeft en wat dit toevoegt aan waarde. Er kunnen features zijn die niet meer zoveel toevoegen. Daar beginnen we een discussie over in het crossfunctionele businessteam. Kan deze feature uit het product gehaald worden? Welke besparing zit hieraan gekoppeld? Kunnen we andere features toevoegen waardoor het product beter in de markt komt te liggen? Staan de kosten in verhouding tot de waardecreatie?”

Een andere veelgebruikte tool is de ‘Teardown’. “Dan pakken we een product en halen het volledig uit elkaar. We vergelijken het product met andere (concurrerende) producten. Wat zijn de verschillen? Wat kunnen we hiervan leren? Dat is een andere manier om ideeën te genereren en het product te verbeteren.”

Eerder aan tafel
Een van de uitdagingen van DFX is dat het niet altijd mogelijk is om bestaande producten te wijzigen. “Bepaalde features staan bijvoorbeeld op de verpakking, wat ervoor zorgt dat je ook de verpakking moet wijzigen. Of de beoogde aanpassing vereist een volledig nieuwe mal. Dat is niet efficiënt. Op een gegeven moment hebben we gezegd: we willen DFX al toepassen vanaf het moment dat het product bedacht wordt. We hebben bestaande ontwikkelprocessen aangepast en DFX hier een integraal onderdeel van gemaakt. In plaats van dat iemand een design maakt, een ontwikkelaar een proef maakt, inkoop bedenkt waar onderdelen gekocht moet worden en manufacturing het produceert, pakken we dit nu integraal aan. We zijn nu op het punt beland dat businessleaders aangeven dat ze niet meer zonder DFX kunnen. Dat is een groot compliment.”

DFX for Value Chain
“De volgende stap die we nu willen zetten is het opzetten van DFX for Value Chain”, vervolgt Van der Burg. “Hierbij kijken we naar de hele keten. Willen we de technologie in-house hebben, of besteden we het uit? Waar kunnen we het product het beste produceren? Hoe kunnen we de keten integraal het beste opzetten? Door deze vragen vooraf al te stellen, kunnen we bepaalde zaken nog wijzigen. Dit wordt lastiger als het product al in de markt is gezet. Met DFX for Value Chain kijken we tevens naar het hele portfolio. Het is dan misschien mogelijk om bepaalde aspecten te standaardiseren of bepaalde componenten in meerdere producten toe te passen.”

Ingebed in manier van werken
“Het is niet zo dat het een het ander vervangt. We passen nog steeds DFX toe op bestaande producten en ook DFX op nieuwe producten is ingebakken in de processen. Nu zijn we begonnen met het toevoegen van DFX for Value Chain. We hebben al deze onderdelen echt ingebed in onze manier van werken”, concludeert Van der Burg.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met premium partner SAP Ariba. In een reeks van gesprekken met Procurement Professionals gaan we in op de vraag: hoe kan inkoop zich verder ontwikkelen? Het ultieme doel van SAP Ariba is om de inkoop te ondersteunen op een hoger niveau te komen en hun successen te vieren. Onder de campagne #MakeProcurementAwesome worden inkopers aangemoedigd hun succesverhalen te delen en zo de positie van inkoop te verstevigen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Martin Krabbenborg | 19-10-2017 om 15:28

    Met belangstelling heb ik het artikel gelezen. Blijkbaar heeft bij Philips een cultuur omslag plaatsgevonden. Wat is het verleden vaak gepropageerd maar niet gepraktiseerd werd wordt nu in de praktijk toegepast. Chapeau!

  • Marc Schrijvers | 19-10-2017 om 18:14

    Naast de integrale/multifunctionele benadering en de uitgebreide toolbox vind ik drie andere eigenschappen van de DfX aanpak krachtig. Op de eerste plaats biedt DfX veel flexibiliteit zodat je de nadruk kunt leggen waar deze gevraagd wordt, varierend van design (DfSC) tot supply chain (DfMA) of service (DfS). Verder geeft deze aanpak sterke focus. De verbeterinspanning wordt effectief gericht over alle disciplines ingezet wanneer middels een business case het besparingspotentieel is aangetoond. Zo creeer je naast alignment over alle disciplines ook commitment bij het (top)management, een noodzakelijke voorwaarde of uiteindelijk succesvol te zijn en resultaten te boeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.