Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
07
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Column
Soort: ,

Recensie - Eat that frog

Recensie - Eat that frog

De vakantieperiode nadert en ook inkopers willen wel eens afstand nemen van hun werk. Natuurlijk nemen de lezers onder hen ontspannings- en/of vakliteratuur mee op vakantie. De vraag is echter of ze daar wel aan toe komen. Niet omdat ze dat niet zouden willen, maar juist omdat ze tijdens de vakantieperiode ook tijd willen besteden aan hun relatie en/of hun familie. Dat laatste klinkt allemaal logisch zou je zeggen, maar dat kunnen ze toch ook tijdens de rest van het jaar doen? Ja, dat klopt, maar hoe vaak hoor je niet van je collega’s dat daar vanwege drukke werkzaamheden bijna geen tijd voor is.   

Learning by doing
Met het boek ‘Eat that frog’ van Brian Tracy, dat gaat over je uitstelgedrag en je productiviteit vergroten, is er misschien een oplossing in zicht. Juist voor die inkopers die door alle werkdrukte en de waan van de dag zichzelf over de kop dreigen te werken. De keuze is aan jou of die oplossing bij jou zal werken. Dat is ook precies de wijze waarop het boek tot stand is gekomen. Brian Tracy heeft de afgelopen jaren heel veel boeken en artikelen gelezen over persoonlijke efficiëntie en effectiviteit. De voorbeelden die daarin voorkwamen heeft hij in zijn eigen vak, in dit geval sales, uitgeprobeerd. Werkte het voor hem, dan nam hij het mee in zijn lezingen en  seminars. Het resultaat daarvan vind je terug in dit boek.  

Simpele taal in een simpel boek
Om de volgende stap voor de lezer gemakkelijker te maken, heeft Brian Tracy de opzet van zijn boek vrij simpel gehouden: een voorwoord, een inleiding en in 21 korte hoofdstukken de stappen die je moet doorlopen. De taal is simpel. Zoals hijzelf verder aangeeft, heeft hij de achterliggende psychologische en emotionele achtergronden plus de theoretische uiteenzettingen en de voorbeelden weggelaten. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een hele korte samenvatting. Aan het eind van het boek tref die je die samenvattingen nog een keer aan, maar dan bij elkaar gezet in één hoofstuk. Erg handig als je er na het lezen in de praktijk concreet mee aan de slag gaat.

Timemanagement gaat je niet helpen
De harde waarheid over productiviteitverbetering krijg je al direct in de inleiding van de auteur te horen. Timemanagement technieken gaan je niet verder helpen. Boeken als bijvoorbeeld ‘Getting things done’ alleen hebben geen tot weinig nut volgens de auteur, omdat er ondanks al die aangeleerde technieken altijd meer klussen zullen zijn dan je kunt afronden in de tijd die je tot je beschikking hebt. Het is met dit boek de bedoeling dat je anders leert denken, werken en omgaan met de zaken die er dagelijks, zakelijk maar ook privé, op je pad komen. Je moet je concentreren op de zaken die er voor jou echt toe doen. Dat is waar dit boek over gaat. 

Wat heeft een kikker met drukte op het werk te maken?
De uitleg over de uitdrukking ‘Eat that frog’, letterlijk vertaald ‘Eet die kikker’, heeft betrekking op het uitstelgedrag van mensen en dus ook van inkopers. Tijdens de laatste Contractmanagementdag van NEVI kwam dit onderwerp bij de slotspreker eveneens langs. Veel mensen doen de meest makkelijke dingen eerst. Ze stellen de meest moeilijke zaken uit en komen daar vaak later mee in de problemen. Deze moeilijke zaken noemt Brian Tracy kikkers, in de gradatie van ontzettend vreselijk tot minder vreselijk. Wat de auteur van je vraagt is om van die kikkers de meest vreselijke kikker ’s-morgens als eerste aan te pakken en ‘op te eten’. Los van het feit dat je daarmee een goede invulling geeft aan de functie waarvoor je bent aangesteld, levert het nog een ander resultaat op. Het psychologisch effect is dat de meest lastige taak achter de rug hebben je extra energie geeft en dat stimuleert je de rest van de dag.

Werkt dit in de praktijk ook bij inkopers zo?
Net als iedere andere medewerker kent ook de inkoper als gevolg van in- en externe ontwikkelingen van de laatste jaren een toegenomen werkdruk. Er moet met minder inkopers hetzelfde werk of in een aantal gevallen zelfs meer werk worden gedaan. Veel onderwerpen zoals bijvoorbeeld innovatie, duurzaamheid, social return, rechtmatigheid, governance, automatisering, technologische ontwikkelingen en contractmanagement kennen een (aanzienlijke) betrokkenheid en participatie van inkoop. Daar moet de inkoper iets mee, maar in hoeverre is niet altijd duidelijk. 

Inkopers en inkoopmanagers bepalen samen mate van participatie
Vanuit het organisatiebelang en de zichtbaarheid van de inkoop binnen de organisatie wordt in veel gevallen vanuit ‘inkoop’ ja gezegd tegen participatie bij de hiervoor genoemde onderwerpen. Participatie kost echter tijd en die tijd kan maar één keer besteed worden. Het is dus niet alleen de verantwoordelijkheid van de inkopers, maar ook van hun manager om de lessen vanuit dit boek in de praktijk toe te kunnen en mogen toepassen. Dat vraagt dus om een gezamenlijke analyse van inkopers en hun manager. Alleen gestuurd vanuit de inkopers zelf gaat dit niet werken of de inkopers zouden een andere baan moeten zoeken. 

Amerikaanse invulling
Natuurlijk is de titel van dit boek een truc om je aandacht te trekken. Ook de omslag met zijn opvallende kleuren groen en geel draagt daar aan bij. In zijn taalgebruik en stijl van schrijven herken je de soms schreeuwerige Amerikaanse invulling door het veelvuldig gebruik van oneliners. Daar moet je doorheen kunnen prikken. Verder is het zo dat de standaard methode om iets bij anderen onder de aandacht te brengen uitgaat van de getallen drie, vijf, zeven of maximaal tien en de bijbehorende stappen. Daar houdt Brian Tracy zich dus niet aan, hetgeen resulteert in eenentwintig stappen. Zijn methode is op die manier dan ook niet kort samen te vatten. Dat is echter niet nodig, omdat het scheiden van hoofdzaken en bijzaken, die bijzaken achterwege laten of door anderen laten doen zijn belangrijkste boodschap zijn.

Eindoordeel
Aan de hand van deze recensie kunnen inkopers heel goed bepalen of zijzelf het in het boek beschreven uitstelgedrag en productiviteitsverlies vertonen en zij zichzelf daardoor in de nesten werken. Inkopers zijn net mensen, ook zij hebben hun uitdagingen op dit gebied. De oplossingen zijn meestal voor de hand liggend, maar iemand moet je ze wel aanreiken. Dat gebeurt in dit boek. Daarmee is het nog niet gezegd dat je die oplossingen ook daadwerkelijk in de praktijk kunt toepassen. 

Een boek als ‘Eat that frog’ lezen is één, er daadwerkelijk iets mee doen is twee, want hoeveel goede voornemens om de zaken anders aan te pakken stranden al vrij snel? Herkenbaar? Dan is dit boek voor jou als inkoper én als mens een goede eerste stap én investering. Of die investering rendement oplevert, wat bij investeringen toch de bedoeling is, ligt aan jezelf. Veel succes met die kikkers, die deze keer niet in je keel of in een kruiwagen zitten.    

Beoordeling

  • Nieuwswaarde: *
  • Praktisch nut: *****
  • Toegankelijkheid: *****

Aanvullende literatuur

Boekgegevens

Auteur:
Brian Tracy is één van Amerika’s beste zakelijke sprekers, een schrijver van bestsellers en een van de beste adviseurs en trainers ter wereld op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Hij bereikt elk jaar 250.000 mensen met onderwerpen die variëren van persoonlijk succes en leiderschap tot effectief management, creativiteit en verkoop. Hij heeft meer dan vijfenveertig boeken geschreven en meer dan driehonderdvijftig educatieve audio- en videoprogramma’s ontwikkeld. Veel van Brians werk is vertaald en wordt in tweeënvijftig landen gebruikt. 

Hij is samen met Campbell Fraser co-auteur van het ‘Advanced coaching and mentoring’-programma en het ‘Coaching excellence’- programma. Brian heeft meer dan 1000 bedrijven geadviseerd, waaronder IBM, McDonnell Douglas en de Million Dollar Round Table. Hij heeft persoonlijk meer dan twee miljoen mensen getraind. Zijn ideeën zijn bewezen, praktisch en werken snel. Zijn lezers, seminardeelnemers en coachingcliënten leren een reeks van technieken en strategieën die ze onmiddellijk in praktijk kunnen brengen om betere resultaten te behalen in hun leven en in hun carrière. 

Nederlandstalig | Paperback, 136 blz.
Maven Publishing | 1e druk, 2017
EAN: 9789492493071

Het boek ‘Eat that frog’ is uit voorraad leverbaar en verkrijgbaar via www.managementboek.nl. Klik hier om het boek en hier om het E-book aan te schaffen. 

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.