Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
11
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koen Bugter
Dossiers: Inkoop, Inkoopboeken
Soort:

Nieuwste Inkooptopper. Wie zijn de makers?

Inkooptopper - Expeditie deel 2 is verschenen. De bekende strip over de belevenissen van een dwarsdoorsnede van een inkoopafdeling. Op InkopersCafe.nl plaatsen we wekelijks met plezier een van de stripbeelden en nu met het uitkomen van het nieuwe verzamelalbum willen we graag de makers beter leren kennen. Een interview met de schrijvers van de getekende verhaaltjes: Abe Goldman en John Weinstock.

Waar halen de mannen hun inspiratie vandaan? Weinstock vertelt: “Ik ben zelf inkoper en manager inkoop geweest, heb ook verschillende integraties gedaan en Abe werkte onder meer als inkoper bij een handelsonderneming en als verwerver bij Defensie. We zijn gepokt en gemazeld. De inspiratie voor Inkooptopper halen we uit de dagelijkse praktijk. De verhalen liggen voor het oprapen. De anekdotes horen we tijdens trainingen of we putten uit ons eigen werk.” Ook op InkopersCafe.nl zijn wekelijks de humoristische situaties te zien van de cartooneske inkoopafdeling met eindverantwoordelijke Theo, Marjan als ‘tweede man’, Truus ‘de lieveling van de afdeling’, Jos ‘de regelneef’, Artuur ‘de zij-instromer’ en Bas ‘de oudgediende.’ Typische en herkenbare inkoopfiguren die Abe en John samen met tekenaar Nick Willems ontwikkelden.

Aan de bar
Inmiddels is de strip een groot succes en wordt het goed gelezen door inkopers, maar hoe was ooit de start voor de stripfanaten? Weinstock: “met een biertje aan de bar sprak ik erover met Abe. We zeiden tegen elkaar: zou het niet leuk zijn om een strip zoals ‘Jan Jansen & de kinderen’ te maken over de inkoopwereld?” Abe Goldman vult aan: “We zochten naar een luchtige manier om te reflecteren op het inkoopvak. Ik herinner mij dat we het zelfs nog hadden over een toneelstuk of een theatervoorstelling.”

Humor
Er was bij de heren behoefte om op een andere manier op het inkoopvak te reflecteren, dan de doorgaans wetenschappelijke benadering. Weinstock legt uit: “je merkt ook dat het vakgebied in een groeifase zit. In de jaren ’50 werd inkoop ook meer en meer als een professie gezien en dat vak heeft zicht doorontwikkeld, altijd reflecterend vanuit een wetenschappelijk kader, met een serieuze en professionele ondertoon. Maar je hebt ook reflectie met humor nodig. Door de stevige groei van het vak van inkoopprofessional is er ruimte om zoiets te laten ontstaan als Inkooptopper. Het leuke van stripverhalen is dat je kunt reflecteren met een knipoog. We proberen de verbinding van inkoop met verkoop te maken, met een leuke sneer naar de werkelijkheid, dat is een beetje het motto. Dat kan je alleen maar doen in een stripvorm.”

Louis van Gaal
De actualiteit komt ook langs in Inkooptopper. Of het nu over het debacle rondom Fyra gaat, of toch Louis van Gaal met zijn 5-3-2-opstelling. In de strip zien we eindverantwoordelijke Theo, die als een schoolmeester aan zijn inkoopteam uitlegt, waar een goed team uit bestaat: 5 klanten, 3 stakeholders en 2 inkopers. Goldman en Weinstock willen maximaal actueel zijn: “Na het Fyra-schandaal spraken inkopers op afdelingen over “een Fyra’tje” als er een aanbesteding misgaat. Zoiets pakken we gelijk op voor de strip, als we dat om ons heen horen.” Abe vult zijn collega aan: “We hebben het in een van de strips ook een keer naar aanleiding van de Nationale politie over ‘die ene krant’ gehad. Iedereen snapt dat we misschien wel De Telegraaf bedoelen, maar dat benoemen we niet. Geen thema ligt bij ons te gevoelig, maar we hebben sowieso als uitgangspunt dat we niemand willen beschadigen in onze strip.”

CliniClowns
Hoe reageren inkopers op de strip? “Je hebt altijd positieve en negatieve reacties. We leveren een bijdrage om een moeilijk onderwerp bespreekbaar te maken. We horen vanuit het veld dat inkopers soms tijdens vergaderingen onze strip erbij pakken met de vraag: hoe doen wij dit eigenlijk?” Goldman verteld: “er was in Singapore een congres over duurzame inkoop. Daar hebben ze een strip van ons over duurzaam inkopen zelfs naar het Engels vertaald en gedrukt op placemats, als binnenkomer en cadeau voor de gasten.” Voorlopig gaan de mannen nog door met de strip, waarvan de opbrengsten overigens naar de CliniClowns gaan. “Zolang wij er lol in hebben gaan we er mee door. Het kost geen extra energie, want de verhalen liggen nog steeds voor het oprapen,” aldus Weinstock. Over kritische geluiden zegt Goldman: “Het is nooit ons doel om het vakgebied naar beneden te halen, maar om mensen aan het denken te zetten. Het is voor ons geen dagelijks brood. We geven inkoopprofessionals met deze strip een luchtige manier voor reflectie. Zo leveren we toch een mooie maatschappelijke bijdrage.”

 

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.