Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
10
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Genna Bostelaar
Dossier: Inkoop
Soort:

Nissan voert standaardisatie in onderdelen verder door

Nissan neemt stappen om formatteringsfouten in de toeleveringsketen te vermijden. De kostenbesparende maatregel van de Japanse autofabrikant houdt in dat het bedrijf meer gemeenschappelijke onderdelen gebruikt in automodellen.

Nissan plant om 60 procent van de voertuigen te produceren onder de ‘Common Module Family’ (CMF) regeling in 2016. “In 2013 zal 12 procent van de eerste reeks auto’s onder de nieuwe maatregel geproduceerd worden”, zegt Yasuhiro Yamauchi, senior vicepresident. Om welke modellen het gaat wil Nissan nog niet bekend maken.

Kostenbesparing

Onder de CMF zal Nissan het gebruik van gemeenschappelijke onderdelen in de volgende generatie auto’s verdubbelen naar 80 procent. De onderdelen zullen vooral in de motorruimte, het interieur en de bodem geplaatst worden. De Japanse autofabrikant hoopt door middel van deze methode een kostenbesparing van 30 procent te realiseren.

“Met onze basisstrategie voorkomen we dat de producties van onze onderdelen slechts op één enkele locatie plaatsvinden, evenals dat onze onderdelen door één enkele leverancier geleverd worden”, licht Hiroto Saikawa, executieve vicepresident van Nissan, toe.

De pionier evenaren
De Japanse autofabrikant wil met de nieuwe maatregel Volkswagen evenaren. Dit Duitse bedrijf is een pionier op het gebied van gemeenschappelijke onderdelen in auto’s. Volkswagen zet in 3,5 miljoen kleine en middelgrote auto’s gemeenschappelijke delen. Hierdoor is de productie van Volkswagen 20 procent goedkoper en is de montagetijd van de automaker verkort met 30 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.