Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
12
01
15
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Koen Bugter
Dossiers: Inkoop, Outsourcing
Soort:

Nog steeds slechte arbeidsomstandigheden Bangladesh

Veel kleding in Bangladesh wordt nog altijd onder slechte arbeidsomstandigheden gefabriceerd, ondanks enkele initiatieven om dit te veranderen. Dat stellen actiegroep Schone Kleren Campagne en vakbond FNV naar aanleiding van het tv-programma 'De slag om de klerenwereld'.

In het programma gaven fabriekseigenaren aan dat inkopers weigeren mee te betalen aan de verbetering van fabrieken, terwijl ze daar volgens hun eigen veiligheidsakkoord wel toe verplicht zijn. Volgens FNV-voorzitter Ton Heerts vindt nu dat de uitvoering van dat akkoord beter moet. "De race naar de laagste prijs per T-shirt wordt nog steeds nagejaagd. Bij de totstandkoming van het kledingconvenant moeten we nog meer druk uitoefenen op bedrijven.''

Meedogenloos
Actiegroep Schone Kleren Campagne zegt tegenover het ANP: "Het programma laat nog eens zien dat kledingmerken meedogenloos op zoek zijn naar de laagste prijs. Productie van kleding wordt vaak uitbesteed aan onduidelijke werkplaatsen waar de controle minimaal is. Hierbij wordt de rekening neergelegd bij de kledingarbeiders."

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Reacties:

  • Anoniem | 12-01-2015 om 13:55

    Blijkbaar is het risico dat er reputatieschade ontstaat voor de kledingmerken minder belangrijk dan de winstgevendheid?
    Het drama rond Foxconn en Apple is misschien alweer vergeten en hoewel Apple nog steeds enorm winstgevend is heeft het destijds zeker marktaandeel aan concurrenten verloren. Het gebrek aan social responsibility heeft ook een enorm negatieve invloed op de merktwaarde en omzet van bedrijven als McDonalds, Wal Mart en General Motors.

  • Anoniem | 16-02-2015 om 10:22

    klote voor ze

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.