Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

"Nooit met knikkende knieën ja en amen"

Personeelsbemiddelingsbureau InQuest behoort tot de top 10 van beste HR-bureaus, blijkt uit een ranking van zakenblad Management Team. In een serie van drie interviews over het bureau zelf, de markt en ontwikkelingen in inkoop komen de drie partners van InQuest aan het woord. Deze keer aflevering 2: founding partner Peter Kamphuys.

Wat was jullie reactie op de notering in de lijst van Management Team?
“In één woord? Verrassend. Om te beginnen al omdat onze core business detachering en werving en selectie is. Daarnaast verlenen wij diensten op het adviesvlak, maar dat is niet waar we om bekend zijn. Daar komt nog bij dat wij een nichespeler speler zijn in supply chain management. En dan sta je zomaar tussen de grote, gerenommeerde bureaus. Ja, dat was… apart. Wij werden er in elk geval volkomen door verrast, maar dat is ook het leuke ervan. Het zegt wel dat veel managers ons kennen en vinden dat we ons werk goed doen.”

In Nederland zijn er ongeveer 7.000 HR-bureau’s. Een enorm aantal, hoe onderscheid je je als bureau in dit landschap?
“Dat is inderdaad veel. Maar als je kijkt naar welke van deze bureaus een bepaalde omvang hebben, langer bestaan en een bepaalde kwaliteit leveren, dan ga je in één klap terug van zevenduizend naar vijftig. Je moet je dienstverlening zo neerzetten dat klant en kandidaat voorop komen en dan volgt het verdienmodel vanzelf. Wij doen simpelweg geen concessies in kwaliteit. Waar zich dat in uit? Als wij een aanvraag krijgen om iemand te werven voor een partij die zegt ‘de sollicitant moet van WO-niveau zijn, al zijn NEVI-diploma’s hebben, meer dan tien jaar ervaring bij een multinational en wij zijn bereid daarvoor 50.000 euro te betalen’, dan is dat een complete mismatch en nemen wij ook gewoon afscheid van die klant.”

In deze tijd moet je wel lef hebben om dat te kunnen doen…
“Dat is ook zo, maar het is helemaal niet zo ingewikkeld. Toen wij begonnen met ons bureau kwamen wij zelf bij multinationals en uit het supply chain-vak vandaan. We waren daardoor al een bepaald niveau van dienstverlening gewend. Wij hebben ook gewoon ervaren mensen in dienst, waardoor je op een niveau met de klant kunt communiceren waartoe veel partijen in de markt niet in staat zijn. Veel HR-mensen zijn gewend aan kleine bureautjes die met knikkende knieën ja en amen zeggen, maar dat doen wij juist niet. Zij hebben hun instructies gekregen van een interne klant, maar het sausje en de beloningsstructuur die zij er overheen gieten is vaak een mismatch. Dat zeggen wij ook en ik kan inmiddels wel zeggen dat het in 80 procent van de gevallen zo uitkomt zoals we zeggen. Dat is de weg van de lange adem, maar men is inmiddels wel gaan inzien dat wij een heel ‘steady’ kwaliteitspartij zijn. Bij de overheid en in de private sector, in Nederland en inmiddels ook in België. En daarom groei je dan ook.”

Inkoop wordt steeds strategischer, maar een veelgehoorde kritiek is dat het vakgebied moeite heeft om de laatste stap te zetten. Wat doen jullie hiermee?

“Wij proberen hier een bijdrage aan te leveren. Door onderzoeken zelf uit te voeren of op te zetten met bijvoorbeeld NEVI en Nyenrode Business Universiteit, maar ook door onze klanten duidelijk te maken dat ze hier aandacht voor moeten hebben. Wij zien een ontwikkeling van inkoop, waarbij de volgende slag een grotere integratie is met commerciële functies, sales en finance. Maar om dat te kunnen doen, moet je ook de ‘soft skills’ van de inkooppopulatie naar een hoger niveau proberen te brengen. En daar zit juist een groot probleem. Een inkoper heeft een zak geld om weg te geven, terwijl een verkoper deze moet zien te halen. Om dat te kunnen doen, zijn soft skills meestal sterker aanwezig bij de verkoper. Wij hebben competentie-onderzoeken gedaan, een talent development programma opgezet en doen veel ‘kopjes koffie’ bij klanten om hen bij te praten over het vakgebied. Bijvoorbeeld over jonge instroom, die helemaal stagneert nu er overal budgetten worden gekort. Het is doodzonde dat er zo weinig in talent wordt geïnvesteerd, terwijl je juist die mensen over een paar jaar keihard nodig hebt.”

Reacties:

  • Anoniem | 12-03-2014 om 10:30

    langs deze weg , even een antwoord op jou stuk in de M Rhijnvis Media van 14 mrt gewrichts aandoeningen of het jou bekend is weet ik niet maar bij ondervinding heb ik al diverse keren mensen geholpen met deze klachten en zijn nu pijn vrij , de pijn werdt veroorzaakt door een blesure bij het oplopen van deze blesure vind er een schrik reactie plaats die er voor zorgt dat de klieren die voor de nodige smering en onderhoud zorgen van de gewrichten verstoord raakt , doormiddel van magneti seren riset ik de klieren en stroomt de energie weer normaal waardoor de klacht verdwijnt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.