Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

NS Concerninkoop met blog op weg naar goud

NS Concerninkoop wil een groei doormaken van processpecialist naar businesspartner voor zijn interne klanten. Hiervoor loopt al enige tijd een veranderprogramma met verschillende thema’s. Een van die thema’s is ‘vernieuwend inkopen’. De NS gaat de uitkomsten en ervaringen rond dit fenomeen de komende tijd delen met de Nederlandse inkoopgemeenschap middels een blog op Inkopers-Cafe.nl.

De centrale inkoop bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat via NS Concerninkoop, een afdeling met circa veertig mensen die werkt vanuit het hoofdkantoor in Utrecht. NS Concerninkoop ondersteunt de diverse onderdelen van de NS. “Het bedrijf NS is veel groter dan men denkt”, zegt Machiel Boneschanscher, Senior Purchaser ICT bij NS Concerninkoop. “Het gaat niet alleen om treinen, maar ook om het exploiteren van stations en de bijbehorende retailactiviteiten. We zijn zelfs het op twee na grootste retailbedrijf van Nederland. En dan is er ook nog NS Vastgoed, dat gebouwen bouwt en exploiteert, en Abellio, dat als specialiteit het verwerven van vervoersconcessies in het buitenland heeft.”

Al deze bedrijfstakken brengen verschillende culturen met zich mee waar NS Concerninkoop mee te maken heeft. Toch is inkoop binnen NS niet volledig gecentraliseerd. De inkoop van de margegoederen (bijvoorbeeld de kroketten) voor het NS Retailbedrijf is decentraal belegd, net als de inkoop van treinonderdelen, wat specialistisch werk is en onder de verantwoordelijkheid van het bedrijfsonderdeel Nedtrain valt. Wel onder de hoede van Concerninkoop vallen diverse commodities die bedrijfsbreed worden ingekocht, waaronder ICT, P&O, MarCom, vervangend vervoer, bouw, services en energie. “De ambitie van NS is om die zaken slim aan te besteden om zo het marktpotentieel optimaal te benutten. Tegelijkertijd hebben we ons ook aan de Europese aanbestedingsregels te houden”, zegt Boneschanscher. “Voor onze businesscollega’s fungeren wij als expert en adviseur.”

Oppassen voor rol politieagent
De combinatie van slim aanbesteden en regelgeving zorgt al snel voor een spanningsveld met de interne klant. “De Aanbestedingsregels zijn star en niet voor iedereen leuk. Dat heeft tot gevolg dat wij een dubbelrol hebben. Enerzijds adviserend en helpend, maar anderzijds is er dat wijzende vingertje. Daarvoor moet je oppassen; als je niet uitkijkt word je door andere afdelingen vooral gezien als politieagent.”
Inkopers moeten waken voor dit fenomeen en mede daarom is het programma RIO opgestart, een cultuurveranderingsprogramma. Het woord is een verwijzing naar Rio de Janeiro, waar het volgende WK voetbal en de volgende Olympische Spelen worden gehouden. “Net als onze sporters hebben ook wij een doel, want in 2015 willen wij als Concerninkoop gegroeid zijn in de perceptie van onze interne klanten.”

Om te groeien in de rol van businesspartner heeft NS Concerninkoop een aantal thema’s geformuleerd, zogeheten ‘tracks’, waaraan medewerkers sinds januari 2012 in teams samen aan werken. Zo zijn er de tracks ‘Partnership’ en ‘Zichtbaar maken van prestaties’. Na elk jaar wordt de samenstelling van de teams gewijzigd en krijgen deze per track nieuwe doelstellingen mee.

Blog en ronde tafel
Binnen de track ‘Het nieuwe inkopen’ ligt de focus voor 2013 op ‘Het verkopen van het nieuwe inkopen’. Boneschanscher: “Deze track heeft vorig jaar een aantal interessante uitkomsten opgeleverd, die ook andere inkopers zullen aanspreken. Vandaar ook onze blog op Inkopers-Cafe.nl. Het zou mooi zijn als er een vakbrede discussie ontstond over wat vernieuwend inkopen is.”
Naast de blog op Inkopers-Cafe.nl is overigens ook een Round Table Event onderdeel van deze track. NS organiseert deze Event samen met ING op 2 december 2013 in het hoofdkantoor in Utrecht. Tijdens deze sessie spreken onder meer Jeroen Wegkamp (in september aangetreden als CPO van NS), Hans Triep (CPO ING), Sicco Santema (Scenter) en Erwin Piet (CPO Port of Rotterdam) over Vernieuwend Inkopen en Best Value Procurement. Ook de Young Purchasing Professionals van NEVI zijn in dit event vertegenwoordigd.

Inkopen is meer dan alleen die ‘wijzende vinger’ en het opstellen van contracten. Het is ook commercieel en creatief aan de slag gaan om zo nog meer waarde toe te voegen. Hier wil NS op ingaan met de blog op Inkopers-Cafe.nl. “Maar we gaan ook cases beschrijven, die onze thema’s binnen vernieuwend inkopen accentueren. Belangrijke thema’s zijn bijvoorbeeld houding, kennisdeling en uitvragen op basis van kwaliteit. Daarover gaan we het zeker hebben, want vernieuwend inkopen is meer dan alleen Best Value Procurement. Dat is maar één van de invullingen.”
Een voorbeeld van kennisdeling is het gebruik van het ‘sociale’ bedrijfskanaal Yammer. Hiermee worden inkopers gestimuleerd vragen bij elkaar neer te leggen en successen en nieuwtjes te delen. “Dat kweekt betrokkenheid en je leert erdoor van elkaar. De kunst is elkaar te stimuleren. Als inkopers moeten we zorgen dat we niet stilstaan en reactief worden. We moeten juist blijven communiceren en vooruit kijken.”

Lees hier de eerste column van NS Concerninkoop: Het nieuwe inkopen vraagt om een nieuwe houding

Reacties:

  • AlexanderArsath | 30-10-2013 om 11:03

    Zeer interessant! Hoe kan ik me aanmelden voor het Round Table Event op 2 december?

  • Machiel Boneschanscher | 31-10-2013 om 14:36

    Alexander,
    Leuk dat je enthousiast bent. De round table event zit eigenlijk al vol, maar het kan de moeite waard zijn om op de reservelijst te komen. Ik heb je daarom via linkedin een emailadres gestuurd voor verder contact.
    Hartelijke groet, Machiel Boneschanscher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.