Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

NS en NMBS trekken stekker uit roestende Fyra

Met het stopzetten van het rampzalige Fyra-project komt een eind aan een jarenlange soap met een onbetrouwbare leverancier, ellenlange lijsten met mechanische problemen en een trein die maar niet wilde rijden.

Nadat het Belgische spoorbedrijf NMBS vorige week al naar buiten bracht niet verder te gaan met de hogesnelheidstrein Fyra, maakte deze week ook de NS het besluit bekend het niet meer te zien zitten in de V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De NS acht de trein “onvoldoende betrouwbaar” en vindt dat “doorgaan met de V250 niet verantwoord is en niet wenselijk voor de reiziger”. 

Geen zicht op oplossingen
Nadat begin dit jaar de trein door de NS en NMBS uit de dienstregeling werd genomen, werd AnsaldoBreda drie maanden de tijd gegeven met een herstelplan te komen. Deze laatste kans voor de Fyra heeft de Italiaanse leverancier niet benut. Het persbericht dat de NS, dat het na overleg op maandagavond met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu naar buiten bracht, laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het bedrijf concludeert dat “de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op de oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel.”

Hoe erg waren die problemen eigenlijk? De late levering van de treinstellen, die eigenlijk al in 2007 geleverd zouden worden maar pas in december 2012 in de dienstregeling werden opgenomen (en daar een maand later weer uit werden gehaald na mechanische problemen), was op zich al genoeg reden voor de ontbinding van het contract. Dat bleek tijdens de persconferentie door de NMBS. Maar na de eindeloze opsomming van de gebreken, vraagt men zich af of een geïnformeerde reiziger (laat staan personeel van de NS en NMBS) nog wel vrijwillig met de Italiaanse hogesnelheidslijn zou willen reizen.

Zwartgeblakerde tapijten
Een bloemlezing na de persconferentie van de NMBS: losrakende deuren, loskomende dakbedekking, loskomende afdekroosters aan de onderkant, onvoldoende bescherming tegen obstakels en indringing van sneeuw, roestvorming in assen met risico op asbreuk, sneeuw tussen elektrische onderdelen, kabels op kwetsbare plaatsen, een sneeuw happende en ’s winters onbruikbare alarmhoorn, oververhitte batterijen recht onder de passagierszone (zwartgeblakerde tapijten onder de voeten van reizigers), en een alleen voor lage snelheden ontworpen remsysteem… het zijn slechts enkele voorbeelden. “Het zou humoristisch zijn als het niet zo pijnlijk zou zijn”, aldus NMBS-directeur Marc Descheemaecker.

De NS onderwierpen twee halve treinstellen aan een zogenaamde stofkamanalyse. In dit Nedtrain-inspectiesysteem zijn veiligheidsproblemen goed voor 20 punten, betrouwbaarheidsproblemen goed voor 10 punten en leveren problemen van ongemak 5 punten op. De inspectie van de twee halve treinstellen leverden respectievelijk 1157 en 2019 strafpunten op. Dat terwijl 10 de maximaal toelaatbare score is. Voor een volledig treinstel. Kortom, een rampzalig ontwerp. Fabrikant AnsaldoBreda reageerde tot dusver vooral sussend en bracht ook nog eens tegenstrijdige berichten naar buiten over de aard van de problemen. 

Lesstof voor inkoop
Gezien de zware problemen en de kosten die het ontbinden van het contract voor de NS en NMBS met zich meebrengen, was het dan ook geen verrassing dat de Twitter-tijdlijnen na het bekendmaken met het nieuws zowat ontploften. “De evaluatie van de aankoop van de Fyra biedt kansen voor inkoop en het inkoopvak”, meldde Max Boodie (oud-columnist Inkopers-Café) bijvoorbeeld. Ook zeer interessant was de reactie van inkoophoogleraar Arjan van Weele, die beloofde op 17 september de problemen omtrent de Fyra te belichten vanuit inkoopperspectief. Alles wijst er op dat de Fyra het inkoopvak nog heel lang van lesstof gaat voorzien…

Fotograaf: Arnold de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.