Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
11
Jeroen Molthoff
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jeroen Molthoff
Categorie: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Omzet maken of kosten besparen?

Ondernemers zijn per definitie bezig met het maken van omzet. Soms is het goed om ook te kijken naar andere middelen om hetzelfde resultaat te behalen.


Focus op kernactiviteiten is ??n van de belangrijkste succesfactoren van een onderneming. De inkoop die direct te maken heeft met die kernactiviteiten is dan ook meestal goed geregeld. De meubelfabrikant weet precies waar hij zijn hout moet inkopen en de elektricien kan je haarfijn uitleggen waar het koperdraad het voordeligst is. Beiden hebben echter vaak geen idee waar ze het beste hun drukwerk kunnen bestellen.

Directe bijdrage aan winst
Stel nu dat u met uw kernactiviteit een rendement maakt van 10%. Van elke € 100.000 die u omzet houdt u € 10.000 over. Diezelfde € 10.000 kunt u echter ook overhouden door minder uit te geven. Voor elke € 10.000 inkoopbesparing betekent dit een verdubbeling van de winst (of hoeft u € 100.000 minder omzet te maken voor hetzelfde resultaat). Het mooie van besparingen is dat ze direct en volledig bijdragen aan het resultaat. Het opmerkelijke is nu dat ondernemers zich het vuur uit de sloffen lopen om die extra omzet binnen te halen maar de aanwezige besparingskansen vaak laten liggen.

Kennis is cruciaal
Wilt u besparingsmogelijkheden benutten dan betekent dat wel dat u kennis van zaken nodig heeft. Die kennis zelf verzamelen en het begeleiden van inkooptrajecten kost veel tijd. Soms bieden vergelijkingssites uitkomst. Andere zaken doet u er zelf bij of draagt u over aan de facility- of Officemanager. En uiteraard zijn er talloze adviseurs en trainers die u graag vertellen hoe u het moet doen.

Specialisten inhuren
Wellicht bent u meer op zoek naar en wat meer praktische aanpak. Steeds meer bedrijven en instellingen kiezen ervoor om een inkoopspecialist in te huren wanneer het nodig is. Met name bij grotere inkopen van facilitaire producten. In dat soort gevallen zou u gebruik kunnen maken van een tijdelijke inkoper. U heeft dan wel het voordeel van de specialistische inkoopkennis maar niet het nadeel van een vaste werknemer die zich bezighoudt met zaken waar u geen omzet mee maakt.

Uurtje factuurtje
De besparingen die in zo’n traject worden behaald zijn meestal vele malen hoger dan de kosten die u heeft aan de interim-inkoper. Begin liever niet aan no cure – no pay afspraken. Die resulteren meestal in ellendige discussies over de exacte hoogte van de besparing. Daarnaast is de kans is groot dat de inkoper op zoek gaat naar de grootste besparing in plaats van naar de beste oplossing. Houd het daarom zuiver en reken gewoon af op basis van uurtarief. Vraag ook altijd om ervaring en referenties. Partijen die gedegen interim-inkopers inzetten zijn bijvoorbeeld IZIworks en InQuest.

Over de auteur
Jeroen Molthoff is directeur/eigenaar van Jansenzoekt.nl. de onafhankelijke vergelijkingssite voor bedrijven die in augustus 2008 werd gelanceerd. Daarvoor werkte hij bij de ROI groep en Fleet Support. waar hij TOP-500 bedrijven adviseerde over inkoop en contractmanagement. Jansenzoekt.nl biedt het MKB gratis specialistische inkoopkennis waarmee ze snel de juiste producten en leveranciers voor hun specifieke situatie vinden.

Dit artikel verscheen eerder op Zibb

Jeroen Molthoff
Door Jeroen Molthoff
Jeroen Molthoff

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.