Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Omzet Tesco zakt 5,5 procent na paardenvlees-schandaal

De omvang van de schade van het paardenvlees-schandaal begint langzaam duidelijk te worden. Het Britse supermarktconcern Tesco meldt een omzet die in het eerste kwartaal in Europa met 5,5 procent ingezakt is.

Tesco, dat de omzet uit brandstofverkopen niet meerekent in de cijfers, zag de Europese omzet ten opzichte Q1 in 2012 in het eerste kwartaal van 2013 met 5,5 procent dalen. In negen van de elf markten waarin het bedrijf wereldwijd actief is, zakten de verkopen in. In Turkije daalde de omzet het sterkst (-15,5 procent). Hoewel Tesco de slechte resultaten zelf wijt aan de hevige concurrentie van online retailers in non-food categorieën, geeft het bedrijf ook aan dat ‘paardenvlees-gate’ voor een tegenslag heeft gezorgd.

Waarneembare impact
In januari zegde Tesco de samenwerking met vleesleverancier Silvercrest op. Dit gebeurde nadat partijen hamburgers in de winkels geen runder- maar paarden-dna bleken te bevatten. In een commentaar bij de kwartaalcijfers zegt Tesco-CEO Philip Clarke dat er een “kleine, maar duidelijk waarneembare impact” is geweest op de activiteiten in diepgevroren en gekoelde waren. In tegenstelling tot alle andere food-categorieën laten activiteiten in diepvries- en koelwaren als enige een negatieve trend zien. Dit is volgens Clarke een gevolg van de “klantreactie op de ontdekking van paarden-dna”. 

Angst voor nieuw schandaal
Om het verloren vertrouwen van klanten terug te winnen, heeft de supermarkt beloofd haar strategie meer om deze klant heen te bouwen en initiatieven te nemen die de vertrouwensband moeten herstellen. De actie van Tesco in april om een bestaande garantie op gevogelte te verwijderen, lijkt bijvoorbeeld ingegeven door de angst voor een nieuw schandaal. De supermarkt kondigde toen aan niet langer te garanderen dat al het kippen- en kalkoenenvlees afkomstig was van dieren geen genetisch gemodificeerd voedsel toegediend kregen. Deze beslissing werd genomen om “duidelijk te zijn tegenover klanten” over de oorsprong van producten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.