Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
03
12
Ezra den Broeder
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Ezra den Broeder
Dossier: Inkoop
Soort:

Ondanks recessie, schaarste binnen inkoopland!

Als consultant werving en selectie bij InQuest ben ik ruim 5 jaar werkzaam binnen inkoopland en heb ik de inkoopmarkt aan kandidatenzijde goed op mijn vizier en weet ik ook wat de behoeftes vanuit organisaties zijn. In mijn werk ben ik continu bezig om de juiste match te vinden tussen kandidaten en organisaties. Veel inkooporganisaties richten zich op verdere professionalisering , maar zijn daarnaast nog vaak zoekende naar de juiste inkoopprofielen. Is dit dan de reden waarom het vaak langer duurt dan gewenst voordat inkoopposities daadwerkelijk ingevuld worden?

Tot op zekere hoogte zal de schaarste aan geschikte profielen zeker meespelen. Wat ik daarnaast ondervind in de dagelijkse praktijk is dat er vanuit organisaties nog vaak de perceptie bestaat dat vanwege de recessie de inkoopkandidaten in de rij staan te wachten op een nieuwe uitdaging. Mijn ervaring is dat veel kandidaten tijdens de huidige recessie juist niet durven te bewegen, vanwege de onzekerheid in de markt. Ze zijn dus ook niet actief op zoek naar een nieuwe uitdaging. Vervolgens zie je dat de behoefte naar inkopers nieuwe stijl enorm is toegenomen sinds 2009.  Inkoopafdelingen hebben in veel organisaties de ontwikkeling naar het strategisch niveau ingezet, maar hebben daar veelal nog niet de juiste mensen voor in huis.

Om de juiste inkoopkandidaten te vinden is het momenteel niet meer afdoende om een advertentie te plaatsen in een dag- of weekblad of op jobsites. De kandidaten moeten direct worden benaderd, de inkoopvacature moet actief worden verkocht en onzekerheid moet worden weggenomen. Zoals inkooporganisaties een ontwikkeling doormaken van reactief naar proactief geldt die ontwikkeling ook voor het wervingstraject van de juiste inkoper. Voor succes moet diep de markt in worden gegaan om in een kort tijdbestek de juiste kandidaat naar voren te kunnen schuiven.

Sinds eind 2009 heeft InQuest het roer omgegooid door pro-actief de markt in kaart te brengen.  Wij  hebben ons voorbereid op schaarste van inkoopprofessionals die de komende jaren alleen maar groter zal worden. Per jaar interviewen wij meer dan 1000 inkoopprofessionals over hun positie en ambitie. Wij zijn er klaar voor, want….wie de kandidaten kent, heeft de markt !!.

Advertorial: InQuest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.