Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
09
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marion van Hooren
Dossier: Onderzoek
Soort:

Onderzoek naar praktische inkoopoplossingen

De inkoopfunctie in een bedrijf is belangrijk, vooral in economisch moeilijke tijden. De Hanzehogeschool Groningen stelt daarom een onderzoek in naar inkoop binnen het MKB.

Binnen het MKB kan het veel beter als het om inkoop gaat. Om het midden- en kleinbedrijf te helpen met concrete verbeteringen, voert de Groningse onderwijsinstelling in samenwerking met Hogeschool Utrecht het onderzoeksprogramma Innovatieve Inkoop- en Supply Management uit. Gert Walhof, lector inkoopmanagement Hanzehogeschool Groningen:

 'Onderzoek toont aan dat het bedrijfsresultaat verbetert als de inkoopfunctie binnen bedrijven volwassener wordt. Een professionele inkoopfunctie draagt namelijk direct bij aan concurrentiekracht door aandacht te hebben voor kwaliteit, kosten en innovatie' 'Het onderzoeksprogramma Innovatieve Inkoop- en Supply Management doet onderzoek naar aanpak en hulpmiddelen met als doel het MKB te ondersteunen bij het professionaliseren van haar inkoopfunctie.

Effect professionalisering
Het Lectoraat Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen wil in dit  deelproject van het onderzoeksprogramma het effect van professionalisering in de praktijk onderzoeken. De inventarisatie richt zich op MKB-bedrijven in de branches bouw, installatietechniek en metaal. Walhof: 'Per branche is er ruimte voor vijf deelnemende bedrijven. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een ervaren docent-onderzoeker als begeleider en twee studenten. Zij zijn gedurende tien weken beschikbaar zijn om het verbetervoorstel binnen de betreffende organisatie te maken en één van de mogelijkheden te implementeren.'

Praktijk
Walhof verwacht met dit onderzoek praktische oplossingen te vinden voor de problemen binnen het betreffende bedrijf. ‘We weten dat de theorieën die we hebben op papier kloppen. Nu willen we weten of we die theorie ook in praktijk kunnen brengen, met praktische oplossingen die vervolgens weer snelle resultaten opleveren.'Tijdens het onderzoek krijgt het meewerkende bedrijf inzicht in de kwaliteit en prestaties van de inkoopfunctie. Daarbij stellen de begeleider en studenten een plan op met een aantal opties voor professionalisering van de inkoopfunctie. Vervolgens zorgen zij voor een implementatie van één van de verbeteropties die door het bedrijf is goedgekeurd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.