Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
05
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Ongeregelde inkoop marketingdiensten kost grote bedrijven bijna miljard

Een fors deel van Europa’s vijfhonderd grootste bedrijven worstelt met ‘maverick’ inkoop van marketingdiensten en – producten. Hierdoor lopen zij veel besparingen mis.

Het gebrek aan besparingen blijkt uit een studie van marketingbedrijf Charterhouse. Meer dan tweederde van de inkoopprofessionals bij de grootste bedrijven zegt dat het op eigen houtje inkopen van marketing door andere functies dan inkoop bij hen aan de orde van de dag is. Dit leidt tot “aanzienlijk hogere kosten” en gemiste besparingen aangezien marketingdiensten ad-hoc worden geselecteerd door de organisatie heen.

Geen overkoepelende strategie
Het rapport geeft verder aan dat 80 procent van de onderzochte bedrijven te maken heeft met onvolwassen inkoopprocessen op het gebied van marketing. Dit leidt in totaal tot 716 miljoen euro per jaar aan misgelopen besparingen. De organisaties geven zelf aan dat verouderde inkoopprocessen een belangrijke reden hiervoor zijn. Meer dan een derde geeft aan dat hun processen in de loop van de tijd zijn ontwikkeld zonder oog voor een overkoepelende strategie. Het resultaat is dat een groot deel van de bedrijven niet in staat is om op de lange termijn de waarde en besparingen te evalueren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.