Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
02
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

“Meer relatiemanagers, dan keiharde onderhandelaars”

“Het is veel ballen in de lucht kunnen houden”, aldus René Kik, hoofd inkoop van AKO. Dagelijks krijgt hij op zijn bureau vraagstukken over een divers assortiment, waarbij de focus nog steeds ligt op boeken en tijdschriften. Ondanks dat het marktaandeel van deze categorieën daalt, weet AKO zich nog steeds goed staande te houden. InkopersCafe.nl spreekt met Kik op het hoofdkantoor van AKO. 

De reiziger is een belangrijke doelgroep voor AKO. “Onze winkels zijn voor onze consumenten geen “destination” maar eerder een tussenstation. Wij moeten proberen de klanten te verleiden. Daar houden we bij de inkoop rekening mee. Zo hebben we laatst selfiesticks ingekocht en verkocht. Dat was een onverwacht succes,” aldus Kik.

Aparte wereld
AKO is sterk afhankelijk van de actualiteit. “Het inkopen van boeken en tijdschriften is een aparte wereld. Bij boeken heb je veel te maken met ontwikkelingen in de markt”, vertelt Kik enthousiast. Werken als inkoper bij AKO is geen 9 tot 5 baan. Bij programma’s, zoals RTL Late Night of De Wereld Draait Door, zit Kik met spanning voor de tv, met zijn telefoon in de aanslag. “Als er vanavond bij RTL Late Night of De Wereld Draait Door een schrijver zit van een boek dat je niet ingekocht hebt, dan zal je daar wel op in moeten spelen. Zeker wanneer het ‘Boek van de Maand’ uitkomt. Als we dat boek niet in huis hebben, is de order dezelfde avond nog ingevoerd. Dat zijn commerciële kansen voor ons.”

Marktwerking per locatie
Het inkopen van tijdschriften is weer een totaal andere discipline. “Bij het inkopen van tijdschriften heb je meer met category management te maken. Er is een standaard assortiment, maar er vindt ook marktwerking per locatie plaats. Alle AKO-winkels worden bijvoorbeeld ingericht met schappenplannen. Wij verzinnen hier per winkel welke producten de schappen ingaan, en waar de producten precies moeten liggen. In Culemborg is bijvoorbeeld veel minder vraag naar internationale tijdschriften, dan op Amsterdam Centraal”, aldus Kik.

Geen prijsdifferentiatie
De uitdaging ligt voor Kik niet bij het onderhandelen over de prijs. “Het moeilijke in onze handel is dat de producten zoals tijdschriften en boeken geen prijsdifferentiatie kennen. Je kan hier niets bovenop doen en niets vanaf halen. Daar ben je dus nooit onderscheidend in”, ligt Kik toe. “Onze inkopers zijn ook meer relatiemanagers, dan keiharde commerciële onderhandelaars.”

Relatiemanagers
Integriteit binnen het inkoopvak blijft een punt van discussie. Kik stelt echter dat er van omkoping bij AKO geen sprake is: “Binnen onze branche ben ik dat nog nooit tegengekomen. We worden wel eens uitgenodigd voor uitjes en daar gaan we met een goede manier mee om”, stelt hij. “Mijn uitgangspunt is dat je een goede samenwerking met elkaar moet hebben, maar op het moment dat je iets aanneemt moet je niet met elkaar in onderhandeling zijn over een contract, want dan gaat het wel rieken naar omkoping. Als het puur is voor het verbeteren van de samenwerking, dan kan zo’n uitje wel meerwaarde hebben”, aldus Kik.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • gj.schut | 12-02-2015 om 16:35

    Natuurlijk is relatie nuttig, o.a. voor beter wederzijds begrip en verkenning van win-win kansen. Maar zou het niet beter zijn dat ieder zijn eigen organisatie in die uitjes laat bijdragen? In het nadenken over dit voorstel volgen de goede discussies. Hint: wil AKO hierin niet bijdragen? hoe zou je toch vóór pleiten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.