Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
05
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Global
Soort:

Opgepast voor 'verkopers die de achterdeur nemen'

Steeds meer leveranciers maken gebruik van ‘verkoop via de achterdeur’; zij proberen contact te leggen met belangrijke belanghebbenden binnen organisaties en zo hun producten aan de man te brengen. Claire Auroi, directeur supply chain business development bij Bombardier Aerospace, waarschuwde bedrijven voor dit fenomeen tijdens de jaarlijkse Supply Management conferentie in Texas.

Je kunt leveranciers die producten proberen te verkopen ‘via de achterdeur’ niet stoppen, maar je kunt wel proberen om dit verschijnsel te controleren. Dit zei Claire Auroi, directeur supply chain business development bij Bombardier Aerospace, tijdens de jaarlijkse conferentie aan het Instituut voor Supply Management in Texas. Ze drong erop aan dat bedrijven dit verschijnsel goed in de gaten moeten houden.

Negatieve gevolgen
Auroi zegt dat steeds meer leveranciers proberen hun producten te verkopen door middel van interactie met werknemers die de belangrijkste functies bekleden binnen organisaties. Volgens Auroi is deze tactiek succesvol voor leveranciers, maar brengt het negatieve gevolgen met zich mee voor organisaties die met deze leveranciers in zee gaan. Door het contact met interne medewerkers beschikken leveranciers namelijk over extra informatie waardoor hun onderhandelingspositie sterker is. Dit kan bedrijven miljoenen euro’s per jaar kosten. Auroi kaartte aan dat het belangrijk is dat de supply chain functie goed moet blijven functioneren. 

Oppassen
“Denk niet dat het binnen jouw organisatie niet gebeurt. Het bestaat en zal ook altijd blijven bestaan. Bedenk hoe je het kunt controleren”, zegt Auroi. “Communicatie is belangrijk, zowel intern als extern.” De eerste stap om de opkomende methode van leveranciers tegen te gaan is volgens haar dan ook het identificeren van de afdelingen die rechtstreeks zullen worden benaderd door verkopers. Vervolgens kun je de medewerkers van deze afdelingen inlichten. 

Doorzien dat het slecht is
Ten tweede is het belangrijk dat belanghebbenden inzien dat ‘verkoop via de achterdeur’ een slechte invloed heeft op de organisatie. “Niemand staat ’s ochtends op met het idee om zijn of haar organisatie te schaden, maar ze doorzien vaak niet de negatieve gevolgen die deze tactiek met zich meebrengt.” De derde stap is volgens de directeur supply chain business development het aanpakken van de leveranciers zelf. “Je moet als organisaties leveranciers duidelijk maken dat ‘achterdeurverkoop’ niet wordt geaccepteerd.” Zelf zegt Auroi ook maatregelen te hebben genomen tegen de zogenaamde achterdeurverkopers. Ze schortte tijdelijk de samenwerking met een aantal providers op omdat zij een agressieve manier van achterdeurverkoop hanteerden. Hiermee gaf zij een sterk signaal af aan de leveranciers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.