Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
06
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: NEVI
Soort:

Opgewonden inkopers op NEVI Inkoopdag

‘Samenwerken is dubbel scoren’ zo luidde het thema van de NEVI Inkoopdag 2010 in het NBC in Nieuwegein. Stond vorig jaar het veranderende speelveld van de moderne inkoper nog centraal, dit jaar daagden de sprekers vooral uit tot een intensiever samenspel, zowel met leveranciers als interne klanten.

In een plenaire presentatie legde hoogleraar Sicco Santema, schrijver van het boek ‘Prestatie inkoop’ zijn toehoorders bijna Olympische doelen op;  inkoop kan sneller, goedkoper en beter, hamerde hij op de prestatie van inkoop.  Vooral het onderhouden van (goede) contacten is daarin veel te vaak onderbelicht. ‘Als je een interne klant wilt bedienen, moet je met hem borrelen.’

Er volgde een intensief middagprogramma waarbij deelnemers, volgens de organisatie zo’n 250 in getal, konden aanschuiven bij verschillende sessies. Het verbeteren van interne samenwerking, strategische leveranciersrelaties en contractmanagement waren enkele ‘smaken’ die inkopers voorgeschoteld kregen. Langs kennistafels werd er druk gediscusseerd over de do’s en dont’s rond het thema inkoopsamenwerking.

‘Bek op poten’
De dag werd afgesloten met een lach en enkele inspirerende woorden door Jan van Setten MBA, een spreker-entertainer op het gebied van ondernemerschap en klantgerichtheid. Of een ‘Rotterdamse bek met poten’, zoals hij het zelf durfde te stellen. Je hoeft als inkoper niet ziek te zijn om beter te worden, was zijn motto. ‘Wat is het verschil tussen goed en ongelooflijk goed?’ vroeg hij zich af in een sessie die zich nog het beste liet omschrijven als een oorlogsverklaring aan de middelmatigheid. Aan de ‘droeftoeters, ankerhangers en ventieltrekkertjes’ die hun werk dag in, dag uit zonder plezier uitvoeren.

‘Je moet er zelf iets aan doen, iets anders aan durven te pakken. Zeg nou eens tegen je leverancier: “we gaan op zoek naar nieuwe manieren, die misschien niet allemaal werken, maar wel met een hele steile leercurve.  Het enige dat telt is gedrag, want in emotie zit “motie”, beweging. Emotie is beweging, zo legde de amateur-etymoloog vol plezier uit aan zijn zaal. ‘Dus zeg eens tegen je leverancier: ben je lekker flexibel in je mentale supply chain? Haha! Waarschijnlijk weet hij niet wat hij moet zeggen, maar dat is nou net het punt. Breng je leverancier positief uit balans. Zoek naar kwaliteit in een relatie.’

Klant
Van Setten: ‘Wat betekent het woord “klant”? Het komt van het Franse “chaland”, wat staat voor “sterk geïnteresseerd zijn”. En dat komt weer uit het Latijn, namelijk “calere”. Dat betekent “warm zijn, opgewonden zijn”. Dus wees opgewonden als inkoper!’, zo besloot hij op energieke wijze de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.