Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
02
11
Robert van der Meer
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Robert van der Meer
Dossier: Inkopers-Cafe.nl
Soort:

Opknippen leasecontract voor innovatie

Een veel gehoorde klacht onder inkopers: leasemaatschappijen zijn te weinig innovatief. Dat kan op korte termijn veranderen door de opkomst van mobiliteitsleasing, een contract dat de leaseauto en het ov flexibel combineert.

Mobiliteitsleasing biedt werknemers de optie om per reis te kiezen voor of de leaseauto of het openbaar vervoer. Bij een standaard leasecontract is dit slechts beperkt mogelijk. Het contract bij mobiliteitsleasing is gebaseerd op een budget waaruit de medewerker zijn reis kan betalen. Wat dit voor bedrijven aantrekkelijk maakt, is dat ze op deze manier onder meer invulling kunnen geven aan hun eventuele duurzaamheidsbeleid en hun medewerkers meer keus bieden in hun vervoer. Daarnaast hebben medewerkers zelf de mogelijkheid om geld te besparen door vervoersmogelijkheden te kiezen die per kilometer goedkoper zijn dan de auto.

Pilot
Het idee van mobiliteitsleasing komt van Robert Galjaard van onderzoeks- en adviesorganisatie ECORYS. Hij heeft het plan opgevat om de barrières die de introductie van nieuwe leaseproducten in de weg staan, te doorbreken. Een pilotproject rond mobiliteitsleasing in Maatricht heeft de interesse gewekt van een groot aantal partijen, waaronder ING Car Lease, Athlon Car Lease, Mobilys en de gemeente Maastricht.

Opgeknipt
Maar hoe zit het dan met de innovatie bij leasemaatschappijen? “Het is wel mogelijk om diensten toe te voegen, maar uiteindelijk gaat het om de leaseauto”, legt Marcel Swaak, directeur van leasebedrijf Mobilys, uit. “De toevoeging van alternatieven zijn vanuit kostenoogpunt niet interessant omdat de kosten van deze alternatieven bovenop het standaard leasecontract komen”, zegt Swaak. Mobilys werkt mee aan de een pilot in Maastricht rond mobiliteitsleasing met de naam Maastricht Bereikbaar. “Wij hebben een product ontwikkeld waarbij het leasecontract voor de auto wordt opgeknipt in een abonnementsvorm en een kilometerprijs, aangevuld met alternatieven als het ov.” Deze vorm moet meer flexibiliteit bieden aan de klant, zonder dat het duurder is.

Filedruk
Maastricht is bij uitstek een geschikte plek om mobiliteitsleasing in de praktijk te testen. De filedruk neemt er wegens een verbreding van de A2 tot 2016 met tien procent toe, waardoor de bereikbaarheid van de stad in het geding komt. Swaak verwacht dat door mobiliteitsleasing vijf procent minder auto’s in de spits gaan rijden, waardoor de stad toegankelijk blijft voor toerisme en zakelijk verkeer. Swaak: “Voor Mobilys is het project Maastricht Bereikbaar een showcase. De uitdaging is voor ons om te bewijzen dat mobiliteitsleasing werkt en dat doen we door ons te concentreren op één regio. Resultaten zijn dan meetbaar en te concretiseren.”

Robert van der Meer
Door Robert van der Meer
Robert van der Meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.