Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Opschakelen autoproductie VS lastig door leveranciers

De Amerikaanse automotive-industrie staat voor een opvallende supply chain-uitdaging: na jaren van krimp moeten leveranciers nu ineens vol aan de bak om de aantrekkende productie van onderdelen te voorzien. 
Het aantal verkochte nieuwe auto's komt dit jaar naar verwachting in de VS boven de 15 miljoen uit. Daarmee wordt de opgaande trend van 2012 doorgezet; toen reden 14,4 miljoen nieuwe wagens de Amerikaanse showrooms uit en beleefden autofabrikanten het beste jaar sinds 2007. Met deze opleving is de strijd om de gunst van de klant ook weer volop ontbrandt. Na een decennium waarin fabrikanten gemiddeld 37 nieuwe modellen per jaar uitbrachten, zullen dat er in de komende vier jaar gemiddeld 44 zijn, voospellen sectorbankiers van Bank of America Merrill Lynch.

Kink in de kabel
De aantrekkende verkopen en de daarop voorsorterende fabrikanten lijken goed nieuws te zijn voor leveranciers. “Iedereen heeft onderdelentekorten”, zegt een woordvoerder van Nissan in de VS tegen Detroit Free Press. Tegelijkertijd kunnen leveranciers weleens de grootste kink in de kabel vormen waar het om de ambities van autofabrikanten gaat. “De supply chain is een van onze grootste bedreigingen. Iedereen is namelijk gekrompen en moet nu weer opschakelen. We kunnen niet meer zo snel 'up to speed' komen in onze productie als voorheen.”

De afgelopen jaren zagen leveranciers zich gedwongen productielocaties te sluiten, personeel te ontslaan en hun capaciteit met 30 procent te verminderen. Nu worstelt een kleiner aantal leveranciers met minder capaciteit om een met 22 procent aantrekkende vraag in de automarkt aan te kunnen. In de volatiele automarkt staan zij ook niet te springen om te investeren in meer capaciteit, zeker niet nu een groot deel van de overgebleven leveranciers boven lagere ‘bottom lines’ eindelijk zwarte cijfers draait. Gesprekken tussen autofabrikanten en leveranciers zijn er momenteel volop, maar een veel gehoord geluid onder leveranciers is dat een gezonde toeleveringsketen niet hoeft te betekenen dat zij tegemoet kunnen komen aan de eisen die de klanten hen oplegt. 

Gebrek aan bewegingsruimte
De situatie tussen fabrikanten en leveranciers in de Amerikaanse automotive-industrie laat nog maar eens zien dat er enige bewegingsruimte in de keten moet zitten. De nasleep van de Japanse tsunami wees al eerder uit hoe kwetsbaar de industrie wordt door te veel consolidatie en afhankelijkheid van slechts enkele leveranciers. Bijna de helft (40 procent) van alle auto’s in de Verenigde Staten wordt gebouwd in fabrieken die met drie ploegen de klok rond produceren, waardoor er weinig opties zijn als de toeleveringsketen faalt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.