Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
05
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

Organiseer een ‘road show’, zeggen CPO’s

Organiseer een ‘road show’ om doelen van inkoop intern beter te verkopen, digitaliseer meer en zoek naar nieuwe manieren om meer waarde aan de business toe te voegen. Dit zijn enkele aanbevelingen uit het net uitgebrachte onderzoeksrapport CPO Rising 2014.

De verantwoordelijkheden van de CPO blijven zich ontwikkelen, blijkt uit het rapport CPO Rising 2014, uitgegeven door Ardent Partners. Voor dit rapport werden zo’n driehonderd CPO’s en andere inkoopverantwoordelijken ondervraagd, voornamelijk afkomstig uit Noord-Amerika maar ook uit de EMEA-regio’s en Asia-Pacific. De ontwikkeling is het gevolg van meer bedrijfsprocessen en functies die in een organisatie met elkaar samenhangen.

Doelen opnieuw uitvinden
CPO’s hebben dit jaar de mogelijkheid hun afdeling te transformeren en meer aan de eisen van de business te voldoen, stellen de onderzoekers. Het gaat dan om meer flexibiliteit, samenwerking en innovatie. Maar tegelijkertijd is ook discipline en focus nodig om ‘meer met hetzelfde te doen’ en de limieten van hun afdeling verder op te rekken. In het rapport staan verschillende aanbevelingen voor inkoopdirecteuren. Het opnieuw uitvinden van de doelen van de afdeling inkoop staan daarbij centraal.

Road show
Aanbevelingen die de onderzoekers doen op basis van de antwoorden van driehonderd CPO’s zijn onder meer het creëren van meer zichtbaarheid in spend om meer waarde te creëren en het introduceren van een ‘scorecard’ om prestaties van inkoop op een meer gebalanceerde wijze te meten. Tevens adviseert het rapport een ‘road show’ te organiseren om de doelen van inkoop beter in de organisatie te verkopen en het gebruik van digitale tooling in sourcing te vergroten. Tot slot merken veel CPO’s op dat hun inkoopteams nog altijd te weinig geneigd zijn gebruik te maken van expertise van leveranciers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.