Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
02
11
Niels Achtereekte
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Niels Achtereekte
Dossier: Outsourcing
Soort:

Outsourcing loopt terug

Bedrijven besteden steeds minder bedrijfsactiviteiten uit, zo blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Ook loopt de tevredenheid over outsourcing terug. Een kwart van de ondervraagde managers zegt dat opdrachtgevers geoutsourcete activiteiten vaak weer terugnemen.

Wel is er nog een lichte stijging te zien bij de uitbesteding van softwareontwikkeling en onderhoud van hardware. Daarentegen daalt de vraag naar callcenters, terwijl dit jarenlang de meest uitbestede dienst was. Ook de waardering van het uitbestede werk daalt. In 2009 gaven de ondervraagde managers outsourcing nog een 6,8 en dit jaar een 6,6. 

Automatisch verlengen
De daling van tevredenheid leidt niet direct tot massale insourcing. Bedrijven halen alleen HRM- en managementactiviteiten weer terug. Uitbestedingsontracten worden in 75 procent van de gevallen namelijk automatisch verlengd. Dit komt voornamelijk omdat bedrijven en instellingen huiverig zijn om onenigheid met hun uitbestedingspartner te krijgen. Stefan Westdijk, director IT Advisory bij Ernst & Young, pleit er op website  electronischeinkoop.nl voor om uitbestedingsontracten vaker tegen het licht te houden. Volgens hem moeten bedrijven bepalen of contracten nog wel aan de verwachtingen voldoen.

Niels Achtereekte
Door Niels Achtereekte
Niels Achtereekte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.