Er moeten betere afspraken gemaakt worden door provincies en stadsregio’s bij aanbestedingen in het openbaar vervoer. Dit zegt het OV loket in zijn rapportage over het eerste kwartaal van 2011.
Reizigers krijgen te vaak te maken met systemen die per regio verschillen. Volgens het OV loket zijn deze verschillen tussen regio’s geen teken van kwaliteit. “Het moet bij aanbestedingen niet gaan om de laagste prijs, maar om de meest optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit.” De onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer besteedt in zijn rapport extra aandacht aan provincies en stadsregio’s omdat zij het openbaar vervoer per regio of verbinding aanbesteden. “Daar ligt de sleutel tot verbetering”, meent het loket.
Verschillen
Reizigers ervaren vooral uiteenlopende verschillen in het openbaar vervoer als ze door meerdere concessiegebieden reizen. Volgens het rapport zijn er verschillen op het gebied van incheckapparatuur en vervoersbewijzen. Ook heeft elke vervoerder een eigen wijze voor het terugvragen van geld, wat voor de reiziger erg verwarrend werkt.
Uniformiteit is een punt dat bij de invoering van de OV-chipkaart sterk aanwezig moet zijn vindt het loket. “Concessieverleners moeten samen het voortouw nemen en het geheel strakker regisseren. Daardoor kan het gebruiksgemak voor de reiziger aanzienlijk verhoogd worden”, zo vindt de ombudsman.