Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
10
07
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

"Overname Conink teken van professionalisering inkoopwereld"

De overname van inkoopadviesbureau Conink door DPA markeert weer een nieuwe stap in de professionalisering van inkoop. Twee ‘robuuste’ partijen bundelen hun krachten en vergaren daarmee een leidende rol in markt. Max Boodie van DPA Supply Chain People legt uit.


Max Boodie is een zelfverklaard rasopportunist. Toen DPA Supply Chain People in april 2005 als dochteronderneming van DPA Flex van start ging formuleerde haar oprichter dan ook geen zuinige doelstelling. Binnen een paar jaar zou DPA SCP groeien tot een ‘robuuste partij’ die de markt domineert met omvang en kwaliteit. "Want na 15 jaren als consultant bij een groot landelijk adviesbureau gewerkt te hebben was ik een sterk professionele omgeving gewend".  Wie DPA de laatste jaren een beetje gevolgd heeft hoeft Boodie’s zelftypering niet te relativeren. DPA SCP is in korte tijd naar het huidige aantal van 85 werknemers gegroeid en is inderdaad robuust en dominant. En via de overname van het Zwolse Conink begin deze maand voor 3.8 miljoen euro wil DPA SCP nog een stap verder gaan. Met de specialist in aanbestedingsondersteuning erbij bestrijkt DPA SCP het volledige veld van inkoop en logistiek en verwacht zij over 2007 een omzet van 11 miljoen euro.

“Al in het begin hebben we gezegd dat we op enig moment een overname niet zouden uitsluiten. zegt Boodie. “Als je op de shortlist van mooie partijen wilt komen moet je volume en kwaliteit vergaren. je schaal vergroten. Uiteindelijk ontkom je dan niet aan het doen van een overname. Destijds gingen we er echter vanuit dat het een jaar of vijf zou duren tot dat moment zou aanbreken. Maar we gingen harder dan verwacht.” Zo hard dat Boodie al binnen twee jaar drie kandidaten tegen elkaar kon afwegen voor zijn eerste overname. Hoe gaat zoiets in zijn werk? Boodie: “Een jaar geleden kwam ik met Linda Neijensteijn  van Conink in contact doordat een werknemer van haar ons team kwam versterken. Het klikte tussen ons op het persoonlijke en zakelijke vlak. Ook daardoor werd Conink een aantrekkelijke optie. Natuurlijk is zo’n klik niet bepalend voor de keuze van een overnamekandidaat. Conink had ook een voorsprong omdat het zich volledig op de publieke sector richt.  Wij waren zelf ook al actief maar het netwerk van Conink was vele malen sterker. Conink bestrijkt een brede markt en is net als wij een robuuste partij. zij het dat ze dit jaar al tien jaar bestaan. De andere kandidaten waarmee we in gesprek waren hadden allemaal een smaller of minder afgebakend marktaandeel. Maar je moet natuurlijk ook met elkaar kunnen praten. Bij Conink was dat dus het geval.  Met de leiding maar zeker ook met de mensen die er werken. Er was veel bereidheid om een nieuwe stap nemen in de professionalisering. En dat is wat wij ook voor ogen hebben: nog meer maatwerk kunnen leveren aan klanten.”

De overname is een teken dat de inkoopwereld professionaliseert. zegt Boodie. “Nu klanten hun krachten bundelen tegenover leveranciers lijkt de tijd aangebroken dat leveranciers hetzelfde gaan doen. Ik denk dat we in de toekomst dan ook meer overnames in de markt kunnen verwachten.” Van DPA SCP is op dat vlak even niets te verwachten. Volgens Boodie staan de andere kandidaten even op ‘hold’. net als  het "oplossen" van het merk Conink binnen DPA SCP. De nieuwe aanwinst zal de komende tijd nog onder haar eigen naam blijven opereren. “We gaan die integratie heel voorzichtig aanpakken. Klanten en medewerkers zijn nog aan een zelfstandig Conink gewend. Het is dan verstandiger om rekening te houden met gevoelens en verwachtingspatronen en te werken aan een warme integratie. Haast is ook niet nodig. want er is sprake van twee gezonde bedrijven.” Dat zorgt echter tijdelijk voor vreemde taferelen: “We hebben nu beide een pitch uitstaan bij dezelfde klant.”


Hoe voorzichtig Boodie ook is wanneer het aankomt op de integratie van Conink. zijn opportunisme is hij niet verloren. “Als je zegt dat je bedrijf met 125 werknemers wel klaar is kun je beter meteen stoppen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.