Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
06
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Pay per use wordt de nieuwe uitdaging voor inkoop

Pay per use wordt de nieuwe uitdaging voor inkoop

Inkoop van gebruik (pay per use) is een van de nieuwe uitdagingen voor inkoop. Veel inkopers hebben nog moeite met het inzetten van deze nieuwe vorm van duurzame inkoop, schrijft Facto op basis van een expertgesprek van de NEVI-sectie Facilitaire Inkoop.

Een goed voorbeeld van inkoop van gebruik is Interface. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het maken van tapijttegels en verkoopt diensten in plaats van alleen vloerbedekking. Tijdens het expertgesprek vertelt Geanne van Arkel dat dit businessmodel het bedrijf helpt om af te stappen van de traditionele eenmalige verkoop-inkoop transacties. Interface wil ‘inspirerend interieur’ leveren, inclusief binnenklimaatbeheer en periodiek onderhoud. Dat biedt mogelijkheden voor co-creatie.

Afstand van bezit
Erick Wuestman (stichting Circulaire Economie) stelt dat de overschakeling naar inkoop van gebruik wel erg lastig kan zijn. Het afstand doen van bezit, meer afhankelijkheid van de leverancier, allerlei gebruiksvoorschriften zijn moeilijke veranderingen. Daarnaast betreft het veelal een langere contractperiode. De inkoper zou volgens Wuestman moeten aantonen dat deze manier van outsourcing de personeelskosten omlaag kan brengen, de coördinatiemogelijkheden van de dienstverlening laat toenemen en dat zo de faalkosten dalen. Ook stijgt de maatschappelijke waarde en het imago van de organisatie.

Haalbaarheid
Ook Geerke Versteeg (Humanagement) ziet nog wat beren op de weg. Op basis van haar ervaring als projectleider Facilitaire Zaken in de pilot circulair inkopen bij Prorail stelt ze dat de methode veelbelovend is, maar dat je kritisch moet zijn over de haalbaarheid. Bij Prorail werkte de methode voor de inkoop van vloerbedekking, maar niet voor de meubels. De bedoeling was in eerste instantie om in het contract op te nemen dat het meubilair gedurende de looptijd aangepast moest kunnen worden. Hierdoor werden de kosten echter te hoog.

Mandaat van management
De aanwezigen stellen dat voor veel organisaties de druk van buitenaf niet groot genoeg is om met de methodiek aan de slag te gaan. Ook intern ontbreekt het urgentiegevoel. Jan Buter (zelfstandig adviseur) ziet dat veel inkopers nog gevangen zitten in oude economische systemen en waardenstelsels. Alleen bevlogenheid is niet genoeg om inkoop van gebruik in te gaan zetten. Er is ook mandaat nodig van het management. De inkoper wordt namelijk veelal afgerekend op de korte-termijn-winstcijfers en niet op de duurzaamheidseffecten op de lange termijn.

Lange termijn contracten
Inkoop van gebruik gaat veelal over lange termijn contracten. Adriaan van Engelen (Stimular) vraagt zich af of de aanbieder die hij nu betrouwbaar vindt, dat over 10 jaar ook nog is. Als de inkoper dit niet kan waarborgen, vindt hij het begrijpelijk dat de inkoper eerst wacht op een opdracht van de CEO. Het is daarnaast volgens Robin Burgman (Elma) niet altijd eenduidig te bepalen hoe duurzaam bepaalde aanbiedingen zijn. Wat nu berekend wordt, kan over een levenscyclus van 10 of 20 jaar weer heel anders zijn.

Hét vraagstuk
Ondanks de obstakels wordt pay per use volgens de aanwezigen van het expertgesprek hét vraagstuk van inkoop. Daar moet echter wel ontwikkeltijd voor uitgetrokken worden. Volgens Wuestman is er geen blauwdruk voor inkoop van gebruik. De inkoper heeft de komende vijftien jaar ‘prutstijd’ nodig om te knutselen aan echte innovaties met alle deskundigheid die daarvoor uit de markt nodig is, concludeert hij.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.