Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
08
16
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort: ,

PeopleGroup: “Fusie met DPA moet resulteren in marktdominantie”

DPA en PeopleGroup maakten begin deze maand bekend dat ze de krachten gaan bundelen. De bedrijven hopen op deze manier sneller invulling te kunnen geven aan hun ambitie om een leidende positie te verwerven in de markt voor inkoopadviesdiensten en interim inkoopprofessionals. De directie van DPA PeopleGroup Inkoopprofessionals wordt gevormd door Mike de Jongh en Marc Janssen van PeopleGroup. InkopersCafe.nl spreekt Mike de Jongh over deze belangrijke stap.

Waarom hebben jullie besloten om te fuseren?
“De wereld verandert en we zagen in dat de succesvolle inhuurpartijen steeds groter worden om aan de vraag van de opdrachtgevers te kunnen blijven voldoen. We hoorden van klanten steeds vaker dat ze wel met ons wilden praten over inkoop, maar de voorkeur geven aan een bureau dat meerdere disciplines beheerst en daarnaast zowel de boven- als de onderkant van de markt bedient. We zijn de afgelopen zestien jaar gegroeid naar ruim veertig inkoopprofessionals en hebben alle jaren positieve bedrijfsresultaten geboekt. In de huidige marktconsolidatie is dat een prima resultaat, maar we denken dat een bedrijf van deze omvang in de nabije toekomst niet meer houdbaar is.”

Spelen nog meer ontwikkelingen een rol?
“PeopleGroup heeft de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar senioriteit gevormd. De inkoopprofessionals die als associate bij PeopleGroup zijn aangesloten zijn allemaal van strategisch niveau. Aan de junior en medior kant hadden we daardoor geen oplossing voor klanten. Dat zagen we als een belemmering. We hebben onlangs een groot contract in de speciale sector binnengehaald, waarbij we de komende vier jaar exclusief alle interim-inkoopactiviteiten mogen leveren. Om dit soort contracten binnen te kunnen halen, moet je ook junioren en medioren kunnen bieden. Door de fusie met DPA bieden we nu voor iedere inkoopvraag een passende oplossing.”

Hoe versterken PeopleGroup en DPA elkaar?
“Vaak zie je bij fusies dubbele functies en dubbele klanten. Daar zit vaak een negatieve lading aan. Dit geldt niet voor PeopleGroup en DPA. Wij dekken de markt van senior inkopers en DPA de markt van de junior en medior inkopers. DPA heeft daarnaast tientallen MSP-contracten en mantelovereenkomsten, die veel aanvragen opleveren. Verder heeft DPA een zeer professionele ondersteunende organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van marketing, HRM, ICT en backoffice processen. We hebben tot slot nauwelijks overlap met klanten en functies. Het is een win-winsituatie waar onze associates , onze vaste medewerkers en vooral onze klanten profijt van zullen hebben.”

De directie van PeopleGroup blijft aan het roer. Waarom is hiervoor gekozen?
“DPA is een platte organisatie met autonome businessunits die worden aangestuurd door vakinhoudelijke ondernemers. Dat past perfect bij ons. We zijn gefuseerd, maar vinden het essentieel om zelf aan het roer te blijven staan, autonoom te opereren en onze visie op het inkoopvak te blijven uitdragen. Bij vakgerichte detachering moet je wel weten waar je het over hebt. Alleen dan begrijp je de behoeftes van de klant en kun je passende oplossingen bieden.”

Wat is jullie gezamenlijke ambitie?
“We willen vóór 2020 marktleider worden. Dat betekent dat we in blijven zetten op wat we al deden, namelijk klanten helpen vanuit het PeopleGroup DNA. We bieden klanten duurzame resultaten die ook overeind blijven staan na overdracht. We willen daar met veel plezier en passie invulling aan geven.”

“We vinden het tevens erg belangrijk dat we een leuke en aantrekkelijke werkgever zijn en blijven voor inkoopprofessionals. In de huidige markt is het de kunst om goede mensen te hebben, houden, binden, boeien en ontwikkelen. Door het samengaan met DPA hebben we inkopers nu veel meer te bieden. De junior en medior inkopers kunnen we interessante opdrachten, ontwikkeling, coaching en doorgroeimogelijkheden bieden. Onze strategische inkoopprofessionals krijgen onder andere de mogelijkheid om als coach aan de slag te gaan voor junioren en kennis over te dragen. Als je in staat bent om een leuke en eerlijke werkgever te zijn en mooie klussen te vinden, dan is groei niet zo moeilijk. De grootste uitdaging waar we nu voor staan, is het binden van nieuwe inkopers aan ons bedrijf. Want door de grote groeiambitie hebben we veel nieuwe collega’s nodig.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.