Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
04
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Personeel wil proefritje maken

Hoe koop je nieuwe heftrucks in voor je magazijn? Waar let je op als inkoper? Betrek je de personeelsleden die er dag in, dag uit mee zullen werken?

Michielse Versfeld, als accountmanager verantwoordelijk voor de verkoop van (onder meer) elektrische magazijnmachines van het Amerikaanse merk Crown, vroeg het zich af. Hij gooide bij branchegenoten een balletje op via de groep Logistiek op LinkedIn: ‘Wie betrekt zijn medewerkers bij de inkoop van een reachtruck?’

Reachtruck
Een reachtruck is een heftruck die magazijnen met name gebruiken om pallets van stellingen af te halen. De bestuurder zit dwars op het voertuig, dat zich ook van een standaardheftruck onderscheidt door de bijzonder korte draaicirkel, wat het bijzonder geschikt maakt voor indoor gebruik in smalle gangpaden. De ervaring van Versfeld is dat als hij langs mag komen voor een demonstratie, de chauffeur in tachtig procent van de gevallen zal kiezen voor zijn merk. Maar er hangt ook een prijskaartje aan. ‘Potentiële klanten sturen vaak een offerte om een offerte, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is veel moeite voor niks, want je valt vaak al snel weer af vanwege de prijs.’ Hij merkt dat bedrijven meestal al direct de drie goedkoopste aanbieders uitzoeken en daarmee verder het selectietraject afgaan.

De prijs is niet het speerpunt van de machine die deze heftruckverkoper aanbiedt. De waarde van zijn product, zegt hij, ligt in de kwaliteit. Die uit zich in meer productiviteit. ‘Zeker nu, met deze crisis, zeg ik als we aan tafel zitten bij een prospect: “Kijk, je moet mij aardig vinden, dat is natuurlijk belangrijk omdat je immers met mij te maken krijgt, je moet het een goed product vinden en de service van onze organisatie moet je aanspreken.” Als dat er is moeten we er met de prijs ook wel uitkomen. Ik merk dat die benadering goed werkt.’

Maatvoering
De pure inkoper zal er logistiek personeel bij moeten betrekken, wanneer hij mag shoppen voor reachtrucks. Dit heeft vooral met maatvoering te maken, met name het aantal kilo’s dat de machine moet tillen en de hoogte van het magazijn. ‘Je krijgt vaak vragen als: “we hebben een 1400 kilogram truck nodig om pallets op acht meter hoogte weg te zetten.” Maar dat is een verkeerde vraag. Heb je dat echt nodig of is dat wat je huidige truck haalt? Soms kun je toe met minder. Onze truck is overgedimensioneerd gebouwd, zet het weg op een grotere hoogte waardoor je andere keuzes kunt maken.’

Maar moet je nou medewerkers betrekken, chauffeurs bijvoorbeeld? Versfeld kreeg verschillende reacties op zijn vraag, waarvan de meeste bevestigend. ‘Betrek bij merkselectie je personeel, want een merk dat zij als inferieur zien, daarvan zullen ze het materiaal dito behandelen’, zegt Frank Kerbusch van LogistiekVisie.com. Logistiek manager Bart Kennes: ‘Test alleen de trucks die daadwerkelijk een kans maken. Niets is zo frustrerend voor het personeel als hun personeel uiteindelijk te duur blijkt. Wees hier vanaf het begin dus heel eerlijk over.’ Marco Schepers, werkzaam als regionaal logistiek hoofd bij Berner (een organisatie die gebruiksmaterialen en gereedschap levert aan onder meer de automotive industrie), zegt onlangs het personeel te hebben betrokken bij de aanschaf van een nieuwe reachtruck: ‘Wij hebben het personeel op drie versies laten rijden. het is belangrijk om draagvlak te creëren bij een eventuele wijziging van leverancier. Opvallend is dat de medewerker andere zaken aan de cabine van de truck belangrijk vindt dan de inkopers. Ergonomie is bijvoorbeeld een relatief begrip en voor de chauffeurs een gevoel.’

Versfeld is het er – uiteraard – roerend mee eens: ‘Altijd een demonstratie regelen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.