Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
11
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Philips introduceert Procurement Engineers

Philips introduceert Procurement Engineers

Wanneer Angelique van der Burg, destijds Vice President Procurement bij Philips, in de zomer van 2014 Azië inruilt voor Amsterdam, ligt er wel een heel bijzondere taak op haar te wachten. Zij mag een team opzetten met ‘Procurement Engineers’ voor de business Personal Health. Deze functie is speciaal opgezet om het Design For eXcellence (DFX) programma handen en voeten te geven.

Het DFX-programma is geïntroduceerd door CPO Fredrick Spalcke. Een jaar voordat Van der Burg terugkeerde naar Nederland, zette hij een dikke stip op de horizon, namelijk een extra besparingstarget van 1 miljard. Om dit te realiseren wilde hij met crossfunctionele teams bestaande producten verbeteren en eerder een inkoopstempel te drukken op de productontwikkeling.

Procurement Engineer
“De functie Procurement Engineer is tijdens het DFX-programma geïntroduceerd, omdat inkoop te laat werd betrokken bij het ontwikkelingsproces en daardoor te weinig waarde toe kon voegen”, vertelt Van der Burg aan InkopersCafe.nl. “De leider van Procurement Engineering zit in het managementteam en heeft daardoor nu overal een vinger in de pap. De Procurement Engineer wordt betrokken bij productontwikkeling en zit samen met andere disciplines aan tafel om het product optimaal vorm te geven. Daarnaast bewerkstelligt hij vroege betrokkenheid van leveranciers bij de ontwikkeling van nieuwe producten en wijziging van bestaande producten.”

Draagvlak
Voor het invoeren van de nieuwe functie moest eerst draagvlak worden gecreëerd. “In Personal Health hadden we allemaal soorten inkopers, maar vanaf 1 januari 2015 was je óf Procurement Engineer óf Commodity Buyer. Natuurlijk waren er gemengde gevoelens binnen het team. Ik vroeg hen: ‘Wie van jullie zijn de early adopters?’ Deze simpele vraag leverde een bijzondere dynamiek op, want iedereen ging bij zichzelf na hoe ze in de verandering stonden en of ze met elkaar de kar wilden gaan trekken.”

Nieuwe competenties
Niet voor iedereen was de transitie vanzelfsprekend. “Sommige leden van het team gaven aan dat de nieuwe functie niet bij hen paste. Daarom gingen we ook buiten de organisatie op zoek naar nieuwe inkopers. Het vinden van de juiste mensen bleek een uitdaging. Belangrijke competenties van een Procurement Engineer zijn bijvoorbeeld technische kennis, commerciële vaardigheden, out-of-the-box denken en de lef om stakeholders en concepten constructief uit te dagen. Dat is een bijzondere combinatie van vaardigheden.”

Opleiding
Het blijft niet enkel bij werven. “De huidige medewerkers moeten we ook goed opleiden. We hebben hiervoor een centraal DFX-competence-team die opleidingen verzorgd. Na de opleiding ben je DFX level 1. Na twee succesvolle DFX-projecten te hebben geleid, ben je DFX level 2. Collega’s die DFX level 3 halen, zijn de mensen die anderen kunnen coachen. Zo is het programma opgezet”, aldus Van der Burg.

Geïntegreerde businessfunctie
Hoewel Philips verdere uitbreiding van het team zoekt, staat de basis nu goed op poten. De besparingstarget is gehaald, DFX is volledig geïntegreerd in de processen en Procurement Engineers zijn niet meer weg te denken uit de crossfunctionele teams. Voorop staat dat Inkoop in een relatief korte tijd van een staffunctie is uitgegroeid naar een geïntegreerde businessfunctie.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met premium partner SAP Ariba. In een reeks van gesprekken met Procurement Professionals gaan we in op de vraag: hoe kan inkoop zich verder ontwikkelen. Het ultieme doel van SAP Ariba is om de inkoop te ondersteunen op een hoger niveau te komen en hun successen te vieren. Onder de campagne #MakeProcurementAwesome worden inkopers aangemoedigd hun succesverhalen te delen en zo de positie van inkoop te verstevigen.

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • WillyWortel | 14-11-2017 om 14:51

    Goede sier met oude wijn?
    De titel Procurement Engineer – met dezelfde “belangrijke competenties en rol….” – bestond al in 2001. Een bedrijf in de regio Wageningen van ca 700 FTE en 15 op inkoop heeft er actief mee geworven EN op aangenomen. HR keek indertijd wel met een frons maar heeft na uitleg de titel & inhoud volledig geaccepteerd. Mede door deze invulling/rol werd later inkoop “EU competence centre” voor de latere eigenaar…. Mogelijk heb ik zelfs de vacature nog ergens in de oude doos.

  • Martin Krabbenborg | 14-11-2017 om 15:36

    Dat de titel Procurement Engineer al bekend was in 2001 kan wel zo zijn maar is niet echt van belang voor het artikel. De boodschap is dat Philips een reeds bekende theorie/werkmethodiek nu zelf ook echt in de praktijk uitvoert en daarmee significante besparingen realiseert.

    • WillyWortel | 14-11-2017 om 16:08

      Titel EN inhoud.
      Dus een “header” niet van belang voor de inhoud?
      Dat betekent dat lezer verlinkt worden.. En afhaken…
      Zou dan de conclusie kunnen zijn dat Philips en inkoop/leveranciers-innovatie niet op de agenda stonden? Geloof ik ook niet helemaal…
      Blijft over een PR-actie?
      Maar dat lijkt weer tegenstrijdig met “de gemengde gevoelens binnen het team…”.
      Blijft over de vraag: Wat wil Philips met dit verhaal / openbaarheid bereiken?
      En waarom geeft inkoperscafe er platform aan?

      NASCHRIFT
      Bovenstaande over inkoop-engineers, DFX is trouwens ook in de jaren 80 al uitgebreid beschreven (o.a. John Oakland). In mijn beschreven geval was Oakland een mede-trigger voor de titel ProcEng vanuit de overkoepelende TCO/TVO gedachte.
      Als het om “keten naar de klant” gaat mis ik in bovenstaande sales/marketing aansluiting… Voor de geïnteresseerde (mede)lezers hier: Blader eens door “Re-thinking the sales forces” van o.a. Neil Rackham (1999). Historisch gezien heeft Philips veel (mooie!) dingen uitgevonden maar de aansluiting met de markt gemist….

      Of meer holistisch: C’est le Histoire qui se repete?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.