Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
08
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkopers-Cafe.nl
Soort: ,

Wekelijks vakantieleesvoer

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. De komende maand bieden we je elke week vijf artikelen aan.

“Rijkswaterstaat is de top van de inkoop-eredivisie”
Pieter De Leeuw, hoofd Inkoop- en Contractmanagement werkt inmiddels 1,5 jaar bij Rijkswaterstaat en heeft daarvoor ervaring opgedaan bij onder andere de Nederlandse Spoorwegen en de Rivas Zorggroep. In zijn loopbaan vindt hij Rijkswaterstaat wel de ‘top van de eredivisie’. “Wat mij vooral opvalt is dat Rijkswaterstaat een zeer professionele organisatie is. Rijkswaterstaat ontwikkelt veel modellen en standaarden, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van het vakgebied. Neem bijvoorbeeld ons contractenbuffet. Maandelijks worden ervaringen en wetswijzigingen verwerkt in de standaardcontracten. Vervolgens publiceert RWS deze standaard inkoopdocumenten op haar zakelijke website, die voor iedereen toegankelijk is. Dit is een stukje professionaliteit dat je nergens anders tegenkomt.”

‘Bestaansrecht Inkoop zit in creativiteit’
“Je kan niet blijven inkopen zoals je altijd deed. Er zullen namelijk veel inkoopbanen verloren gaan door de trend van automatisering, digitalisering en outsourcing naar machines. De focus op prijs, nummers en procedures is niet meer geschikt voor de toekomst. Inkoop heeft de mogelijkheid om een ‘strategic game-changer’ te worden binnen de supply chain en de organisatie. Om dit te bereiken, moeten ze hun creativiteit leren benutten”, stelt Nadine Kiratli, assistent professor Inkoop en Supply Management bij universiteit Maastricht.

CPO Nutreco: ‘Inkoop en R&D gaan hand in hand’
Bij innovatietrajecten van het internationale dierenvoedingsbedrijf Nutreco gaat R&D hand in hand met Inkoop. “Voordat een researcher bedenkt wat hij zou willen doen, moet een inkoper al bedacht hebben waar hij dat zou kunnen kopen. Als je dat pas gaat bedenken als het onderzoekstraject al begonnen is, dan ben je te laat”, vertelt Jurrien Zandbergen, CPO bij Nutreco.

Column Marcel Doppenberg: Wat is jouw favoriete inkoopapp?
Helaas wil de digitale transformatie van inkoopafdelingen niet erg vlotten. Dat heeft deels te maken met de traditionele systemen waar afgelopen decennia flink in is geϊnvesteerd. Die gooi je niet zo gauw overboord. Maar het ligt volgens mij ook aan de positie van de inkoopafdeling. Waar andere afdelingen zoals IT, Marketing en Sales flinke digitale transities doorstaan, lijkt inkoop daar achteraan te lopen.

Recensie Peter Streefkerk: Eén fan per dag
De relatie tussen de inkoper en degene die binnen zijn organisatie of bedrijf een behoefte aan een product of dienst heeft, is er één van verplichte winkelnering. Uitzonderingen daargelaten ben je als medewerker verplicht de inkoper in te schakelen. Je kunt het bij wijze van spreken een verstandshuwelijk noemen. Zo’n relatie die niet overloopt van warmte en aandacht voor elkaar en elkaars problemen. In de praktijk leidt dat in een aantal gevallen tot moeizame communicatie. In zijn boek ‘Eén fan per dag’ beschrijft auteur Jos Burgers hoe je van die (interne) klanten echte fans kunt maken en een meer dan normale, duurzame band kunt opbouwen.

 

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.