Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
12
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Suzanne Wijers
Dossier: Opinie
Soort:

Procurement tijdens een surseance Saab deel 2

De geschiedenis van autofabrikant Saab is op zijn minst turbulent te noemen. Eind oktober werd het automerk na diverse overnames opnieuw gered van de ondergang. Eerder bespraken Pieter Swarts en Gert Walhof wat Saab anders had kunnen doen (lees hier). In dit deel sluit ook strategist Gerco Rietveld aan en bespreekt het panel hoe je als inkoper ten tijde van een (dreigende) surseance leveranciers aan je bedrijf kunt binden.

Wat kun je als inkoper van een noodlijdend bedrijf doen om leveranciers voor je te winnen?

Gerco Rietveld: “In veel situaties, zeker in de automotive, is de leverancier afhankelijk van de producent. De leverancier is dan ook niet gebaat bij een faillissement. Bovendien is hij de laatste in de rij bij een mogelijke uitbetaling. Bij Saab zag je dat sommige leveranciers een faillisementsaanvraag hadden ingediend, maar later het verzoek weer introkken. Zo’n aanvraag dient doorgaans puur als drukmiddel.

Als inkoper is het verstandig om met leveranciers, of liever de hele supply chain, gesprekken te voeren. Bespreek de problematiek, zoek de dialoog en probeer samen tot een oplossing te komen om de kansen op de afzetmarkt te vergroten. Autodealers weten bijvoorbeeld heel goed wat er speelt onder de consumenten, wat zij belangrijk vinden. Doe een beroep op de knowhow van leveranciers en afnemers en probeer hen te betrekken bij het ontwerpproces.”

Pieter Swarts: “Bespreek van dag tot dag de situatie met de leverancier. Wees inderdaad open en ga samen op zoek naar een financiële oplossing. In sommige gevallen kan krediet uitkomst bieden. Ten tijde van een faillisementsdreiging kan een producent geen krediet aanvragen, maar de leverancier natuurlijk wel. Wellicht zelfs tegen aantrekkelijkere voorwaarden. Denk niet direct dat je iets onmogelijks vraagt: de leverancier heeft er voordeel bij zijn afnemer van de ondergang te redden. Helemaal in de automobielwereld waar het aantal klanten wereldwijd op twee handen te tellen is.”

Waar moet je als inkoper tijdens een (dreigende) surseance voor waken?

Gerco Rietveld: “Allereerst is het verstandig een jurist in de arm te nemen. Sommige leveranciers schuiven in geval van een surseance de prijzen omhoog. Voor inkopers is het aantrekkelijk daar mee akkoord te gaan, maar dergelijke deals zijn juridisch niet toelaatbaar en kunnen achteraf nietig verklaard worden. Laat je ook niet verleiden tot paulianeus handelen. Soms lijkt het slim transacties te doen die geld aan de boedel onttrekken. Hiermee bevoordeel je één leverancier, ten nadele van andere leveranciers. Dat is niet toegestaan.”

Gert Walhof: “Een absolute don’t is het verbreken van de communicatie, de deur dicht doen. Het is echt zo belangrijk om, juist als het moeilijk wordt, open te communiceren. Raak dus niet in paniek en hou de leverancier up-to-date.”

  • Gerco Rietveld heeft als strategist zijn eigen adviesbureau. Rietveld verwierf bekendheid met het boek “Inkoop. Een nieuw paradigma.”
  • Pieter Swarts is CEO bij Procumulator, inkooporganisatie voor Maxeda Retail Group. Swarts was in het verleden tevens als Hoofd Inkoop in de automotive werkzaam.
  • Gert Walhof heeft zijn eigen adviesbureau en is als lector Inkoopmanagement verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen.

Lees hier deel 1...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.