Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
11
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Duurzaam inkopen
Soort:

Producent kan vraag duurzaam voedsel niet aan

Er is op dit moment een stijgende vraag naar duurzaam voedsel en producenten kunnen dit niet bijbenen. De verkoop van biologische voedingsmiddelen is vorig jaar met 10 procent gestegen, terwijl het land dat gebruikt wordt voor biologische landbouw gelijk bleef. Supermarkten willen wel meer biologische zuivel, kip en groente verkopen, maar het aanbod is niet groot genoeg. Dit schrijft De Ondernemer.

Het is voor boeren lastig om van de een op andere dag over te stappen op biologische productie. Het biokeurmerk kunnen boeren verdienen door, onder andere, kunstmest en bestrijdingsmiddelen uit te bannen. Het probleem is dat, als die eenmaal in de bodem zitten, het twee jaar duurt voordat ze verdwenen zijn. De gewassen die op die grond groeien, zijn tot die tijd niet biologisch. En de melk van de koe mag pas biologisch genoemd worden, als de koe biologisch gras eet.

Overschot
Inmiddels is er een overschot van reguliere melk en zijn veel melkveehouders aan het wachten op het moment dat zij kunnen overschakelen op een biologische bedrijfsvoering. FrieslandCampina heeft inmiddels een wachtlijst opgesteld. Zo kan worden voorkomen dat men over twee jaar met een overschot aan biologische zuivel zit.

Beweging
Brancheorganisatie Bionext ziet wel dat er een beweging zit in het aanbod van biologisch en duurzaam voedsel. Ze zien dat sinds begin dit jaar ook het aantal biologische akkerbouwbedrijven aan het stijgen is. En dat is goed nieuws, ook al loopt de Nederlandse landbouw achter bij de rest van Europa. Op dit moment zit Nederland op ongeveer 4,4 procent van het totale landbouwareaal.

Supermarkten
Volgens Albert Heijn is dit niet genoeg. Zij willen graag meer biologische groenten en fruit gaan verkopen, maar aardbeien en frambozen zijn bijvoorbeeld slecht beschikbaar. Ook voor supermarktketen Lidl is het verduurzamen van groente-, fruit- en aardappelenassortiment een uitdaging.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.