Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
11
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Inkoop
Soort:

Programmatic tv verandert televisie

Programmatic tv verandert televisie

Programmatic tv gaat de wereld van televisie veranderen. Adverteerders kunnen, door het inkopen van data en technieken, reclamespotjes beter op de kijker afstemmen. Dit meldt Frank.News. Op dit moment wordt reclame gemaakt voor bijvoorbeeld de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar. Dat houdt in dat in een huishouden met meerdere televisies de moeder dezelfde reclame ziet als de zoon. Terwijl beide hele andere interesses hebben.

Wat is programmatic tv precies? Er bestaan verschillende definities, maar het komt eigenlijk neer op het automatisch in- en verkopen van reclame rondom tv-content door middel van data. Hierdoor wordt de effectiviteit van tv-advertising verbeterd. Het gaat daarbij niet alleen om lineaire tv, maar ook om video on demand. Door programmatic tv kan je gebruik maken van addressable tv, wat inhoudt dat er een specifieke advertentie wordt gestuurd naar een specifieke doelgroep.

Combineren
Marketeers kunnen bij programmatic tv dezelfde data tools gebruiken als die ze online gebruiken. Door deze manier kan men zelfs uitingen via tv en online beter combineren. Hierdoor kan online en (lineaire) televisie samenvloeien. De meeste consumenten kijken tv- en videocontent al via verschillende platformen, zoals het gewone tv-scherm, de laptop of de mobiel.

Samenwerken
De reden dat programmatic tv amper gebruikt wordt in Nederland, komt omdat er een gebrek is aan dataprofielen. En voor die dataprofielen moet de hele markt meewerken. Ziggo en KPN kunnen bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen. Zij hebben immers decoders en bieden digitale tv-abonnementen aan. RTL en SBS hebben die decoders niet, maar zij hebben weer data en gegevens van het kijkgedrag naar hun programmacontent. Samenwerking tussen deze partijen is dus de beste manier om programmatic reclame in te kopen.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.