Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
10
14
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

PvdD introduceert keurmerk voor eerlijke inkoop

Volgens de Partij voor de Dieren moeten supermarkten gaan bewijzen dat ze een eerlijke prijs betalen voor AGF, zuivel, eieren en vlees. De partij pleit voor het invoeren van een ‘eerlijkeprijsbewijs’ voor tussenhandelaren, supermarkten en andere retailers voor landbouwproducten. Het moet het keurmerk voor eerlijke inkoop worden, aldus de PvdD tijdens de begrotingsbehandeling Landbouw en Natuur.

Met het keurmerk moeten marktpartijen aantonen dat de inkoopprijs die zij boeren bieden, voldoende is om de productiekosten te dekken, inclusief kosten die gemaakt worden om te voldoen aan de maatschappelijke eisen op het gebied van dierenwelzijn, gezondheid, natuur en milieu. Dit creëert, volgens de Partij vo een duurzaamheidbodem in de markt.

Boeren verkopen, door misbruik van inkoopmacht, hun producten vaak onder de kostprijs. Marianne Thieme verklaart: "er moet een beter verdienmodel voor de boeren komen. In de prijs die de boer voor zijn product krijgt, dienen de daadwerkelijk gemaakte kosten gedekt te zijn. Supermarkten en andere afnemers dienen dit aan te kunnen tonen. Dit betekent een stap naar een transparantere voedselketen waarin de kwaliteit van het voedsel en het dierenwelzijn, de bescherming van de natuur en het milieu beter gewaarborgd kunnen worden."

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 10-11-2014 om 16:20

    Of begint het bij de boeren die een gezond verdienmodel maken/hanteren en aan kunnen tonen welke prijs zij minimaal moeten krijgen om daadwerkelijk gemaakte kosten te dekken?

  • Anoniem | 11-11-2014 om 14:28

    Retailers draaien altijd alles om.Dit alleen om producenten kapot te maken en hup naar het volgende slachtoffer. Neem een voorbeeld aan Noorwegen,Zwitserland die tenminste waarde hechten aan continuïteit/kwaliteit/kwantiteit. CODE OF CONDUCT/gedragscode . Het zijn allemaal boeven/criminelen die zich moeten schamen ipv producenten uitbuiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.