Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

Ramp in keten kost kledingbedrijf klandizie

Canadese consumenten zijn meer gaan nadenken over hun merkkeuzes na het instorten van een kledingfabriek in Bangladesh, afgelopen voorjaar. Het incident heeft een effect op hun merkbeleving en een deel zegt geen kleding meer te kopen van een betrokken bedrijf.

Het instorten van het Rana Plaza in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, kostte het leven aan meer dan 1.100 arbeiders. Om het bewustzijn rond deze ramp te meten onder Canadezen, evenals hun perceptie van Canadese retailers die hun waren overzees betrekken, voerde DIG360 Consulting een consumentenonderzoek uit.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het verhaal indruk heeft gemaakt op Canadezen. Van de consumenten die het nieuws over de ramp hebben meegekregen (87 procent), zegt bijna de helft dat het hen aan het denken heeft gezet over hun keuzes bij het winkelen. Vooral merk Joe Fresh, een van de (vele) westerse kledingketens waarvan artikelen werden gemaakt in het ingestorte pand, linken zij aan de ramp. Van de bestaande klanten van Joe Fresh, zegt 26 procent zelfs de keten vanaf nu te gaan mijden.

Klanten blijven niet weg
Het is waarschijnlijk dat veel van de weggelopen klanten uiteindelijk wel terug zullen komen, constateert het rapport. Dit door het gegeven dat het vergelijken van merken op prijs voor consumenten nu eenmaal simpeler is dan het vergelijken van complexe ethische en duurzame aspecten. Maar tegelijkertijd is het wel zo dat het aantrekken van een T-shirt van Joe Fresh nog enige tijd consumenten herinnert aan een reden om zich slecht te voelen over dit merk.

Joe Fresh was zo slim om naar aanleiding van de ramp met andere retailers de situatie te bespreken als industrie. Dit stelde het bedrijf in staat het instorten van de fabriek te ‘positioneren’ als symptoom van een probleem waar de hele sector mee te maken heeft. Veel Canadezen zijn het daar mee eens. Driekwart vindt dat de verantwoordelijkheid buiten Joe Fresh ligt en veel Canadezen leggen de schuld voor het drama bij de consument zelf en buitenlandse leverancier.

Consument wil ethisch en goedkoop
Twee vragen in het onderzoek werden bijna unaniem bevestigend beantwoord. Bijna alle Canadese consumenten (92 procent) willen goedkope producten, maar ze willen tegelijkertijd ook zeker weten dat arbeiders in het productieproces niet worden uitgebuit. En nog groter deel (93 procent) denkt dat Canadese retailers een kans hebben om een positieve rol te spelen in het verbeteren van arbeidsomstandigheden in andere landen, zelfs wanneer consumenten niet meer willen betalen voor hun T-shirts en spijkerbroeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.