Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
06
14
Kristel Hurenkamp
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Kristel Hurenkamp
Dossier: Onderzoek
Soort:

Relatie tussen inkoop en marketing verbetert

De relatie tussen aanbestedingen en marketing is verbeterd, maar er blijft een opvallende scheiding tussen de twee afdelingen volgens twee enquêtes. 

Uit een onderzoek van de Association of National Advertisers (ANA) blijkt dat 30 procent van de marketeers en 62 procent van de inkopers een verbetering zien in hun relatie met elkaar. Volgens ANA kwam de verbetering onder andere door een betere samenwerking, betere communicatie en een betere bijdrage aan de inkoop.

Verschillen
Het grootste deel van zowel de marketing- als inkooprespondenten zijn het eens dat kostenbesparing hoort bij het grote voordeel dat aanbesteden met zich mee brengt. Op de tweede plaats vindt respectievelijk 46 procent en 37 procent risicobeperking het belangrijkst. De samenwerking tussen de twee afdelingen ging niet in alle gevallen meteen goed. Zo vindt de marketingafdeling informatievraagstukken en facilitering de eerste prioriteit. Terwijl de inkoopafdeling het belangrijk vond om dwars door de organisatie heen samen te kunnen werken. De opvallende scheiding was verder goed te zien bij de prestatiecijfers. Zo scoorden de inkopers op kostenbesparing, risicobeperking en kostenvermijding het hoogst. Marketeers scoorde daarentegen het hoogst op vergroting van het verkoop/marktaandeel, marketing ROI en een verbeterde merkgezondheid.

Onderzoek AAR
Uit de enquête van marketing service consultancy-organisatie AAR blijkt dat 67 procent van de aanbestedingen een positief effect had op marketing en werd deze ook betrokken bij 98 procent van de deals. Uit het onderzoek waar 200 marketingbureaus en marketingafdelingen bij betrokken waren blijkt dat aanbestedingen ideaal zijn om marketing te demonstreren. Wel heeft 52 procent van de respondenten moeite met het ontwikkelen van een positieve relatie met deze afdeling.

Kristel Hurenkamp
Door Kristel Hurenkamp
Kristel Hurenkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.