Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
03
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Respect voor inkoop hoogwaardige diensten

Inkoop is de laatste jaren razendsnel geprofessionaliseerd, maar te vaak gaat de inkoper tussen de leverende en inkopende partij staan. Vooral bij hoogwaardige persoonsgebonden diensten, zoals counselors of accountants gaat het mis, constateert organisatieadviseur Rob Wagenaar in zijn column voor NUzakelijk.

Is ontwikkeling van centralisering van inkoop nu goed of slecht?, vraagt Wagenaar zich af. “Zoals vaak is het beeld genuanceerd, maar we zien ook kind én badwater gaan.” De voordelen van centraal inkopen, zoals schaalgrootte, harmonisering en een betere onderhandelingspositie, zijn evident, betuigt Wagenaar. Maar: “Eenieder begrijpt dat een hoeveelheid ballpoints inkopen andere eisen met zich meebrengt dan bijvoorbeeld een coach voor één van de directieleden.”

Heb respect
Bij de inkoop van diensten is sprake van een persoonlijke relatie waarbij er een ‘klik’ moet zijn. De ontvangende partij moet zich daarom zelf kunnen oriënteren op de markt, zo is zijn redering. Wagenaar: “Leve een professionele inkoop. Maar heb respect voor de bijzonderheden van het inkopen van hoogwaardige professionele dienstverlening. Alles van waarde is kwetsbaar, is een bekend gezegde.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.