Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
02
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort:

Retailketens onvoldoende gedigitaliseerd

Retailketens onvoldoende gedigitaliseerd

Slechts 15% van alle Amerikaanse retailers hebben hun toeleveringsketen volledig gedigitaliseerd. Desondanks is 60% van mening dat een gedigitaliseerde keten cruciaal is voor hun bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van Gravity Supply Chain Solutions, dat ruim 500 retail-ondernemers heeft ondervraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat vrees voor hoge kosten de grootste obstakel voor ketendigitalisatie is. Graham Parker, CEO van Gravity Supply Chain Solutions, waarschuwt echter dat de kosten op de lange termijn groter zullen zijn wanneer manuele processen niet getransformeerd worden tot digitale processen.

Marktveranderingen
Het rapport stelt dat onvoldoende gedigitaliseerde ketenprocessen betekenen dat retailers minder snel kunnen reageren op marktveranderingen en minder goed in staat zijn om hun voorraden aan te passen aan de vraag. Respondenten die van plan zijn om te digitaliseren, verwachten dat dit vooral zal leiden tot lagere operationele kosten, hogere winstmarges en een betere klantervaring. 76% van de respondenten die al gedigitaliseerd hebben zeggen dat de vrijgekomen data, waarmee ze meer inzicht in hun keten hebben, het grootste voordeel is.

Consumentenvraag
Het onderzoeksrapport concludeert op een positieve noot. Het stelt dat hoewel retailers hun ketens onvoldoende gedigitaliseerd hebben, ze wel de toegevoegde waarde hiervan inzien. Retailers zouden goed beseffen dat wanneer ze analytische/voorspellende software en kunstmatige intelligentie inzetten in hun ketenprocessen, zij in staat zijn om op een veel efficiëntere wijze in te spelen op de consumentenvraag.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.