Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
09
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Suzanne Wijers
Dossier: Economie
Soort:

Rotterdam neemt afscheid van aanbesteding in OV

Geen aanbestedingen meer in het openbaar vervoer van de regio Rotterdam. Dat is de uitkomst van het hoofdlijnenakkoord tussen onder andere de stadregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam. De winnaar? Dat is RET, die tevens bij de totstandkoming van het akkoord betrokken was.

De komende twaalf jaar stapt Rotterdam over op ‘inbesteding’ door een langdurige samenwerking aan te gaan met RET. Deze constructie is mogelijk dankzij de Wet Aanbestedingsvrijheid OV grote steden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag mogen dankzij deze wet afzien van aanbesteding van het OV.

Betere aansluitingen
Tot in ieder geval 2026 is RET verantwoordelijk voor de bussen, trams, metro’s en het vervoer over water. Een gunstige ontwikkeling volgens Pedro Peters, topman bij RET. Want, zo zegt hij, door de inbestedingsconstructie kan zijn bedrijf ervoor zorgen dat al het vervoer goed op elkaar aansluit. En dat is misschien geen overbodige luxe, aangezien ze de doelstellingen op het gebied van punctualiteit in 2012 niet hebben behaald.
Om de aansluitingen tussen verschillende diensten te verbeteren, investeert RET de komende tijd in het spoor en de beveiligingssystemen voor tram en metro. Er staan ook aankopen voor het interieur op de planning. Zo zegt het bedrijf alle trams en metro’s te gaan voorzien van betere stoelen, airco en draadloos internet.

Wie gaat dat betalen?
Als onderdeel van het akkoord is afgesproken tot 2017 de subsidie stapsgewijs met 26,9 miljoen euro te verminderen. Volgend jaar wordt de kaasschaaf al uit de la getrokken en krijgt de vervoerder 13,9 miljoen euro minder. Of de rekening bij de reiziger komt? RET zegt de komende jaren met minder uit te kunnen, onder andere door efficiënter onderhoud van metro- en tramvoertuigen, een groei van reizigers en meer winkels op metrostations. Het bedrijf neemt ook jaarlijks genoegen met 5 miljoen euro minder winst. RET-directeur Pedro Peters is dan ook overtuigd dat de miljoenenbesparing niet doorberekend wordt aan de reizigers. Daar lijkt Jeanette Baljeu, verantwoordelijk bestuurder voor de Stadsregio Rotterdam, minder zeker van te zijn: “Ik kan nu niet uitsluiten dat er prijsverhogingen gaan komen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.