Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
01
17
Inge Norbruis
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Inge Norbruis
Dossier: Column
Soort:

Roze olifant

Roze olifant

Onze interne klant is erg goed in het bedenken van een roze olifant. Als inkopers proberen wij dan hem of haar op andere gedachten te brengen. Een grijze olifant is makkelijker verkrijgbaar, goedkoper want in concurrentie uit te vragen en betrouwbaarder want hij bestaat al erg lang en er is enorm veel ervaring mee. Een roze olifant daarentegen is niet standaard leverbaar. Hij moet speciaal gemaakt worden (verf, kruising met flamingo’s?), met het risico dat het eindresultaat toch net niet is wat je ervan verwachtte. Bovendien is er nog geen ervaring mee opgedaan, en moet je dus maar afwachten of de roze olifant in de context waarin je hem wilt gebruiken, goed bevalt. Past hij bijvoorbeeld wel bij het klimaat en het landschap? Bij het voedsel dat beschikbaar is? En kan hij wel goed samenleven met de andere dieren? Misschien kom je na het bespreken van al dit soort vragen wel op andere oplossingen, zoals 2 tijgers of een kameel en 3 gordeldieren.

Hier is sprake van de welbekende uitdaging voor de inkoper om door te vragen bij de interne klant, totdat de echte achterliggende behoefte boven komt. Maar de vraag naar een roze olifant is een bijzondere variant hiervan. Hoe je hiermee omgaat, is afhankelijk van de reden waarom iemand een roze olifant wil.

Vaak is iemand zich er niet eens van bewust dat het om een roze olifant gaat. In zo’n geval helpt het om samen de situatie in de inkoopmarkt te bespreken, zodat duidelijk is welke mogelijkheden er allemaal zijn, en welke risico’s er kleven aan de roze olifant.

Ook kan er de overtuiging van de interne klant achter zitten, dat de situatie in jullie organisatie zó bijzonder is, dat een roze olifant echt nodig is. Het is dan verstandig om in kaart te brengen welke andere organisaties met vergelijkbare omstandigheden te maken hebben, en welke oplossingen zij daarvoor hebben gevonden.

Daarnaast komt het vaak voor, dat aan een roze olifant wordt gedacht zonder dat er eigenlijk goed is nagedacht over wat er werkelijk nodig is. Veel klanten denken te snel aan oplossingen, en kunnen de hulp van een doorvragende inkoper goed gebruiken om de echte behoefte in kaart brengen.

Als geen van bovengenoemde situaties toepassing is, dan wordt het pas écht interessant: dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van een innovatief idee, en kan die roze olifant mogelijk een enorm concurrentievoordeel op gaan leveren. Dan moet je als inkoper alles uit de kast halen om samen met de interne klant én met leveranciers tot de juiste roze olifant te komen.

Inge Norbruis
Door Inge Norbruis
Inge Norbruis is Managing Consultant en sinds 2002 werkzaam bij Emeritor. Na haar Marketing opleiding heeft zij een groot aantal jaren bij Philips gewerkt in de inkoopfunctie. Als programmamanager en categoriemanager MarCom zorgt zij samen met medewerkers van Emeritor en de klant voor inkoopresultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.