Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
11
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Samen met leveranciers naar een betrouwbare keten

“Albert Heijn probeert zoveel mogelijk lokaal in te kopen”, stelt Leon Mol, Senior Manager Product Integrity bij Ahold, tegen AGF.nl. “Toch ontkomt een retailer er niet aan om ook van verre bestemmingen in te kopen. Dat brengt uitdagingen met zich mee.” Deze uitdagingen gelden onder ander voor voedselveiligheid en duurzaamheid. Juist deze onderwerpen zijn actueel en trekken steeds meer aandacht van consumenten.

Risicobeheersing ziet Albert Heijn om deze reden ook steeds vaker als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. “We zeggen steeds minder vaak hoe we het willen hebben, maar eerder waar we naartoe willen en vragen de teler zelf bepaalde risico’s in te schatten.” Dan heeft Mol het niet alleen over voedselveiligheid, maar ook over zaken zoals fraude. “We moeten er samen voor zorgen dat de keten betrouwbaar is. Fraude kan zowel een commercieel als een veiligheidsrisico met zich meebrengen.”

Risico’s beheersen
Om de risico’s van voedselveiligheid en fraude te beheersen, maakt Albert Heijn specifieke analyses per product en afkomst. Daarnaast is er ook aandacht voor werkomstandigheden. De supermarktketen is mede-initiatiefnemer van Global Gap. Dit is een pakket van eisen die wereldwijd aan telers, boeren en tuinders worden gesteld. “Global Gap geeft zekerheid op het gebied van voedselveiligheid, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Van telers in landen met een verhoogd risico vragen wij een sociale audit. Met audits kunnen we misstanden voorkomen”, aldus Mol.

Transparantie en samenwerken
Albert Heijn wil inzetten op transparantie en samenwerken met leveranciers. “We kennen al onze telers, soms direct en soms via service providers zoals Bakker Barendrecht. Daarom hoeven we niet per se met elke teler aan tafel. We willen echter wel toegang hebben tot data. We hoeven niet alles van te voren te zien, maar we willen wel direct toegang hebben tot de juiste gegevens als er iets gebeurt. Ook willen we toe naar een proactieve houding, waarbij de teler betrokken wordt bij beslissingen of maatregelen. Op deze manier willen we samen naar een beheersbaar, effectief en efficiënt systeem voor de producten die in de schappen liggen.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.