Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
11
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Samenwerking bij Jumbo-inkopers een uitdaging

Samenwerking bij Jumbo-inkopers een uitdaging

“Category management en inkoop in hetzelfde team. Daarvan heb ik wel wakker gelegen”, vertelt Klaas de Boer, hoofd inkoop bij supermarktketen Jumbo. “Inkopers zijn mondig en bijdehand en gingen de category managers wel even vertellen hoe het er allemaal uit moest komen te zien. Dat was in het begin wel lastig. Een aantal inkopers heeft het samenwerken echt moeten leren de afgelopen jaren.”

Sinds 2012 heeft Jumbo een eigen inkoopafdeling en koopt het niet langer meer zijn producten in via Superunie. “Category managers bepalen sindsdien het assortiment, plannen promotionele activiteiten in en bepalen de verkoopprijzen en productspecificaties. De inkoper is de onderhandelaar en zorgt voor het vastleggen van de afspraken. Bij private label en verse producten bepaalt de inkoper ook de leverancier.” Dat vertelt De Boer op het NEVI Nyenrode Congres.

Spel spelen
Inkopers maken bij Jumbo het verschil, stelt De Boer. “Daarbij zijn NEVI opleidingen niet het belangrijkste”, is de gewaagde opmerking van het hoofd inkoop. “Het gaat mij meer om de onderhandelingsvaardigheden. Mijn mensen moeten het spel snappen en kunnen spelen. Het gaat om karakter en vaardigheden. Kennis komt als derde. Inkopers moeten spelinzicht hebben. Niet alleen met leveranciers, maar ook intern.”

Om de tafel
“We zien dat de samenwerking tussen de inkoopafdeling en category managers elk jaar weer verbetert”, vervolgt De Boer. “Ze zitten steeds vaker samen om tafel. De category manager kan namelijk een extra schapopname of promotionele activiteit weggeven. In die zin is de inkoper wel afhankelijk van de category manager. Andersom geldt dat ook. De category manager heeft namelijk ook baat bij een goede inkoopdeal.”

Gegroeid sinds 2012
Sinds 2012 heeft Jumbo niet alleen een inkoopafdeling opgezet en interne samenwerking gerealiseerd. “We hebben ook een integrale aanpak van de inkoopprijs en dekmarge. Onze supplierbase is van 100 naar 700 leveranciers gegroeid. Ook hebben we nu meer mogelijkheden om te sourcen. Dit wordt namelijk makkelijker als je met 20% marktaandeel en 1 label kan inkopen. Dan word je voor Duitse fabrikanten ook interessant.”

Supplier finance
Jumbo is dit jaar tot slot met supplier finance gestart. “We hadden voorheen een betalingstermijn van 60 dagen, die we wel eens wisten op te rekken naar 90 dagen. Nu zijn we in staat om de factuur binnen 5 dagen aan de leverancier te betalen. We hebben namelijk een mooie deal kunnen sluiten met banken, waarbij we onder de 1% rente dit product kunnen verkopen aan onze leveranciers. Dit is met gejuich ontvangen. We hebben inmiddels meer dan 100 miljoen euro aan werkkapitaal gerealiseerd voor onze leveranciers en natuurlijk voor onszelf ook”, concludeert De Boer.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.