Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
08
13
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander Koopmans
Dossiers: Column, Opinie
Soort:

Samenwerking met inkoop, in deze tijden zo gek nog niet!

Welke afdeling ontkomt er tegenwoordig nog aan? Budget reducties. De marketeer wordt niet gespaard in deze budget cut rondes. Nu is een budget cut vervelend maar vervelender wordt het als de doelstellingen die zijn meegegeven aan de marketeer niet veranderen. Er is een weg uit deze spagaat: samenwerking met een marketing inkoper. Hieronder een kort relaas van mij ervaringen als marketing inkoopconsultant bij Adjust.

 

Bang for your buck!

De budget reducties maakt het voor de marketeer noodzakelijk om meer ‘bang for your buck’ te krijgen. Immers, dezelfde marketing doelstellingen moeten behaald worden met minder euro’s. Dit betekend dat voor elke euro meer waarde moet worden ingekocht. Wij zien bij veel klanten dat door professioneel in te kopen een groot deel van de budgettaire problemen worden geëlimineerd. En dit is een wezenlijke bijdrage, immers de inkoper kan bijdragen aan de effectiviteit van de marketeer. Voor de inkoper is dit dan ook een ticket om binnen te komen bij marketing. Vanuit mijn ervaringen zijn er wel een drietal succesfactoren te definiëren te weten:

  1. Er was sprake van een goed werkende rolverdeling.  Deze rolverdeling zag er als volgt uit:
    • Als inkoper bracht ik marktkennis in (bijvoorbeeld leveranciersnamen maar ook het benchmarken van de tarieven) en was ik verantwoordelijk voor het doorlopen van een professioneel inkoopproces. Daarbij liet de marketeer alle commerciële zaken bij mij liggen inclusief alle communicatie omtrent dit onderwerp. En dit was waardevol omdat juist het commerciële stuk tot spanningen kan leiden die niet productief zijn.
    • De marketeer was verantwoordelijk voor de inhoud en toets op creativiteit. Daarnaast had de marketeer de ‘final call’ in de keuze van de partner. Immers hij of zij zal met de partner moeten gaan werken.
  2. Er was sprake van concurrentiestelling. Met andere woorden, meerdere partijen werden gevraagd om een aanbieding te maken. Voor elke inkoper is dit logisch, binnen marketing gebeurt dit nog veel te weinig. De reden hiervoor is tweeërlei, enerzijds om maximale commerciële druk uit te kunnen oefenen en anderzijds om een goede inhoudelijke vergelijking te kunnen maken tussen de aanbiedingen van de mogelijke partners. Het is altijd interessant om te zien hoe verschillende partners de case op een andere wijze aanvliegen. De informatie die je hiermee krijgt is zeer waardevol. De marketeer is veelal achteraf positief verrast en blij dat meerdere partijen uitgenodigd waren.
  3. Er was een duidelijk inkoopproces bepaald met een heldere strategie. Elke inkoper hanteert wel een standaard sourcing proces. Zoals bekend is het goed volgen van dit proces, gebaseerd op een goede strategie zeer rendabel. En de grootste open deur is helaas nog steeds heel erg waar, vroege betrokkenheid van de inkoper.


Ik ben, net zoals mijn collega’s bij Adjust, veel sceptische marketeers tegen gekomen die liever geen bemoeienis willen hebben van een inkoper omdat de focus dan te veel op kosten komt te liggen. Ik snap de angst, maar een professionele marketing inkoper weet dat het gaat om waarde creatie, niet om kosten alleen. Hij/zij ondersteunt in een inkoopproces waarin creativiteit maximaal tot zijn recht komt en weet tegelijkertijd de kosten in de hand te houden. Juist in deze tijden is het goed om samen te werken met een kundige marketing inkoper.

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.