ProRail hoeft het aanbesteden van spoorbehoud niet stop te zetten. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief naar de Tweede Kamer.
Aannemer Strukton Rail drong bij ProRail aan tot het neerleggen van de uitbesteding van het onderhoud aan het spoor. De aannemer werd daarbij gesteund door vakbond FNV. Volgens Strukton Rail zouden er onvermijdelijke vertragingen en ongelukken ontstaan, doordat ProRail te veel zou letten op de kostprijs. Mansveld zegt nu dat het verzoek van Strukton Rail onvoldoende fundering heeft en voorbarig is.
Prijs-kwaliteitverhouding
De staatssecretaris schrijft dat andere aannemers dan Strukton Rail laten weten wel achter de werkwijze van ProRail te staan. ProRail heeft ongeveer zesduizend (onder)aannemers in dienst. Voor het einde van het jaar moeten deze kunnen aantonen dat ze veilig werken. Wanneer zij dat niet kunnen, komen ze niet meer in aanmerking voor klussen op en om het spoornet. Mansveld benadrukt dat ProRail met deze maatregel voorkomt dat opdrachten automatisch naar de goedkoopste aanbieder gaan en stelt bovendien dat het bedrijf niet alleen kijkt naar de prijs, maar ook naar de kwaliteit.