Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
05
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Rosa de Buisonjé
Dossier: Inkoop
Soort:

Serie inkooprollen: Inkoopmanager moet af van matroesjka-model

NEVI definieerde onlangs zeven inkooprollen, die binnen elke inkooporganisatie aanwezig zouden moeten zijn. Wat betekent dit voor de inkopers zelf en de decision makers in hun organisatie?

In het derde en laatste deel van deze serie hebben we oog voor de eindverantwoordelijken in inkooporganisaties. Nu NEVI heeft geconstateerd dat het aantal inkoopprofielen in tien jaar gegroeid is van vier naar zeven, welke leer moeten de inkopers hier zelf uit trekken? En hun verantwoordelijke managers? We laten drie experts aan het woord: Alex Couperus (directeur inkoopadviesbureau Insinc), Alexander Arsath Ro'is (als accountmanager NEVI betrokken bij het onderzoek) en Thomas de Zeeuw (psycholoog TalentLens, bij uitgever van tests voor sollicitanten en medewerkers).

Alex Couperus: “De rollen die door NEVI zijn gedefinieerd staan nu op papier maar worden natuurlijk al lang gebruikt om te bepalen of je een goede inkoper bent of niet. Nu is het wel makkelijk om aan de hand van die rollen te bepalen waar je verbeterpunten liggen als inkoper. Het is goed om je af te vragen of je genoeg leidinggevende kracht hebt bijvoorbeeld, of juist voldoende analyseert. De inkoopmanager staat soms een beetje bekend als matroesjka-poppetje. Dit betekent dat hij, net als het poppetje, mensen zoekt die hetzelfde zijn als hij. Het is juist belangrijk als inkoopmanager om over die schutting heen te kijken, en te kijken naar talenten die je nog niet in huis hebt.”

Thomas de Zeeuw: “Ik ben het met Alex eens wat betreft diversiteit. Het is van belang voor elke organisatie om een heterogene groep werknemers te hebben. Om dit te bereiken is het voor het management essentieel dat er goed naar de precieze functie wordt gekeken waar vraag naar is en om inzichtelijk te maken wie en wat je precies nodig hebt. Veel inkoopmanagers zijn nog opzoek naar een ‘nieuwe Hans’ op het moment dat oude Hans het bedrijf verlaat. Natuurlijk speelt de opleiding hierbij een grote rol, maar het is ook belangrijk dat je als manager kijkt naar persoonlijkheid en skills. Sommige mensen zijn nou eenmaal van nature analytisch ingesteld terwijl andere mensen dankzij hun sociale vaardigheden uitstekende relatiemanagers zullen zijn.

Alexander Arsath Ro´is: Het blijft een kwestie van kiezen. Voor een inkoopmanager is het belangrijk om de balans op te maken. ‘Welke vaardigheden ontbreken in het team?’ is een vraag die veel managers zichzelf moeten stellen. Kijk naar wat er ontbreekt, maar kijk ook vooral naar wat er oververtegenwoordigd is binnen je team zodat je het Matroesjka-model, dat Alex beschrijft, voorkomt. Om de inkoopafdeling succesvol te houden en het beroep verder te professionaliseren zijn er simpelweg mensen nodig met verschillende competenties. Want ook de klanten van inkoop zijn niet over één kam te scheren.”

Eerder verschenen in deze serie:

'De inkoper is steeds meer een duizendpoot'

Inkooprollenonderzoek als opstapje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.