Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
04
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Dossiers: Column, Opinie
Soort:

Shared Value Creation

Michael Porter luidde wat mij betreft op het ISMC congres in de RAI jongstleden december een nieuwe fase in het duurzaamheidstijdperk in met Shared Value Creation. De gedachte daarachter is dat organisatie maatschappelijk sociaal onverantwoorde activiteiten vermijden, in plaats van dat ze aan symptoombestrijding doen en er financieel toch beter van worden. Het klinkt als een open deur. Toch zal de uitvoering minder simpel zijn. Vermijden betekent immers dingen niet meer (of tenminste anders) doen. Gedragsveranderingen, weerstand, competenties.... Dat is niet in een middagje geregeld.

Ik merk dat de hype rond MVI wat aan het afnemen is. Niemand zal zeggen dat het minder belangrijk is geworden. Toch neemt de beschikbare tijd en aandacht voor het onderwerp vanuit inkoop af. Die aandacht is nu harder nodig voor korte termijn overlevingsactiviteiten zoals kosten besparen. Hoe goed is dan deze 'nieuwe' MVI-fase voor ons inkoper? Heel goed, zou ik zeggen. We slaan twee vliegen in één klap. Eigenlijk zelfs drie. Werken aan het MVO-imago, bijdragen aan kostenbesparingen door onverantwoorde zaken niet meer in te kopen èn inkoop weer eens goed op de kaart zetten. Die kun je ook meetellen. Zou Porter een inkoper zijn geweest?

Met het begrip Shared Value Creation (SVC) kun je veel kanten op. Ik heb een uurtje zitten Googelen en merkte dat Porter zijn spreekbeurt niet alleen voor een Nederlands publiek heeft gegeven. Zijn gedachtegoed wordt wereldwijd opgepikt en geïnterpreteerd. Als er meerdere partijen baat hebben bij een gezamenlijke maatregel, dan zit je al snel binnen de definitie. De ene partij op commercieel gebied en de andere op sociaal gebied.

SVC is wat mij betreft een praktische invulling van duurzaamheid waarbij inkopers toegevoegde waarde (daar is-ie weer) bieden op meerdere fronten. Vergeet dat vooral niet uit te dragen naar je directie of bestuurders! Grote ondernemingen als McDonalds en de NS hebben duurzaamheid serieus in hun ondernemingsstrategie verankerd. Overheidsorganisaties gaan ook de goede kant op. De nieuwe Europese richtlijn - wanneer die dan ook komt - helpt een handje. Maar minder inkopen (of het uitruilen van sociale overwaarde) kun je simpelweg niet in een wet vastleggen. Daar moet je zelf alert op zijn.

Een mooi voorbeeld van SVC is de ‘inkoop’ die een groep vrijwillige NEVI–leden momenteel doet voor het Amsterdamse inloophuis Crossroads. Dit huis opent op 12-12-12 haar deuren. De groep inkopers is bezig om met een laag budget vastgoed, nuts-voorzieningen, communicatie en inrichting, etc. te regelen. Commerciële organisaties kunnen dit in ruil voor ‘social good’ beschikbaar stellen. Zo kunnen mensen die kanker hebben (gehad) en hun familie ervaringen delen, informatie en steun krijgen. #durftevragen is het motto.

Crisismaatregelen blijken meteen ook heel duurzaam te kunnen zijn. We hebben er nu opeens ook een naam voor. Grappig om te zien dat onze invloed op MVI in de crisis alleen maar toeneemt. Als het economisch weer wat beter gaat, verzinnen we wel weer een nieuwe term. Ik ga vast nadenken...

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij adviesbureau AevesBenefit. AevesBenefit adviseert, levert interim oplossingen en voert executive search diensten uit voor alle commerciële functies binnen uw organisatie (inkoop, sales en marketing). Kijk voor meer informatie op AevesBenefit.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.